Dzisiaj
rozpoczynamy publikację sześciu postów z omawiania przez Śri
Swamiego Vishwanandę najważniejszych fragmentów Guru Gity.
Swami udzielił komentarzy podczas tegorocznych obchodów święta
Nawaratri w Shree Peetha Nilaya (Springen, Niemcy).
Śri
Swami Vishwananda objaśnia Guru Gitę
Podczas
drugiej nocy Nawaratri Śri Swami Vishwananda zaskoczył nas
wszystkich następującym obwieszczeniem: „Jutro będę mówił o
Guru Gicie, ponieważ dziewięć dni Nawaratri, to również
dziewięć dni waszej ścieżki duchowej”.
Guru
Gita (Pieśń Guru) jest częścią Skanda
Purany, jednej z 18 Puran zebranych i opracowanych przez
mędrca Wjasę.
Śri
Swami Vishwananda powiedział:
„Normalnie
w Guru Gicie jest 400 wersetów, my jednak omówimy
jedynie te główne, których jest 182. Guru Gita była
rozmową pomiędzy Śankarą i Parwati, podczas której bogini
Parwati zapytała Śiwę: »Kogo uważasz za największego na
ziemi?« A sam Pan Śiwa w formie Dakszinamurti* wyjaśnił
to Maha Dewi mówiąc: »Najwyższą formą na Ziemi jest
forma mistrza«. W Gicie zaś Kryszna powiedział: »To
poprzez Moją łaskę guru pojawia się na Ziemi i przez Moją łaskę
uczniowie kierowani są tam, gdzie przynależą«. Tak więc,
gdziekolwiek uczeń się znajduje, guru będzie go poszukiwał i
przyciągał.
Guru
Gita jest jedną z najcudowniejszych pieśni, ponieważ wszystko,
co tu robimy, aby zadowolić Boską Matkę, możliwe jest jedynie
dzięki łasce mistrza”
Wczorajszego
wieczora, podczas ceremonii dedykowanych Ćandraghanta Maa, Śri
Swami Vishwananda rozpoczął swój komentarz do pierwszych 20
wersetów Guru Gity. Poniżej zamieszczono kilka
fragmentów:
WERSET
1
sūta
uwāća:
kailāsa-śikhare
ramje
bhakti-sandhāna-nājakam
pranamja
pārwatī bhaktjā
śankaram
parjapryććhata
„Bhagawan
Śankara rozkoszuje się tu swoim oddaniem do Pana Narajany,
ponieważ zna sekret, który się za tym kryje. Dlatego możemy
powiedzieć, że On sam jest ucieleśnieniem sadhany. Śiwa
siedział na przepięknej górze Kailaś. Parwati skłoniła się
przed Nim z czcią i zadała mu pytanie. Tutaj musicie zrozumieć, że
góra Kailaś oznacza również najwyższy poziom duchowy. To nie
jest jedynie miejsce, góra – symbolizuje ona również wysoki
poziom duchowości. Bhagawan Śankara znajduje się tam razem
z Parwati. Dwie cechy, purusza (dusza) oraz śakti
(energia) – to forma oraz brak formy. Śiwa uważany jest za
bezforemnego, a śakti za formę zamanifestowaną; oboje –
purusza oraz śakti – idą ramię w ramię Jednak
Parwati (prakryti), która jest manifestacją śakti, z
wielką czcią, z pokorą, poprosiła Pana Śiwę, aby wyjaśnił jej
głębię tego, nad kim medytuje i jaki jest to aspekt”.
WERSET
3
kena
mārgena bho swāmin
dehī
brahmamajo bhawet
twam
krypām kuru me swāmin
namāmi
ćaranau tawa
„Tutaj
Bhagawati pyta o sekret mistrza oraz o ścieżkę, dzięki której
istoty ludzkie zostaną ocalone. Bhagawati jest bardzo
zaniepokojona, ponieważ zna całe stworzenie. Wie, że umysł
człowieka nieustannie stwarza karmę; każdy oddech, każda
myśl, każde działanie tworzy karmę. Więc Bhagawati jako
Matka, martwi się o wszystkich, dlatego pyta Absolutu: »Jak można
osiągnąć lotosowe stopy Pana? Jak można osiągnąć łaskę
Pana?«. Widząc u Niej tak wielkie oddanie oraz Jej matczyną troskę
o dzieci, Śiwa powiedział:
WERSET
4
īśwara
uwāća:
mamarūpāsi
devi twam
twat-prītjartham
wadāmjaham
lokopakārakah
praśno
na
kenāpi krytah purā
Bhagawan
Śankara powiedział do Parwati: »Nie ma różnicy pomiędzy
Mną a Tobą. Nawet gdy jesteśmy oddzielnie w dwóch formach, wciąż
jesteśmy jednym. Jesteś formą Mnie samego i to nie tylko w formie,
lecz nawet w samej Jaźni«. Śiwa i Śakti są
jednym. Tak samo Radha i Kryszna są jednym. Dlatego Śiwa
powiedział: »Wyjaśnię tę tajemnicę, która stoi za oddaniem,
wyjaśnię sekret guru, ale nie dlatego, że mnie o to poprosiłaś –
wyjawię Ci sekret oddania z miłości, jaką do Ciebie czuję«.
Następnie dodał: »Nikt we wszechświecie nigdy nie zadał mi tego
pytania. Jesteś pierwszą, która Mi je zadała i poprzez odpowiedź
na nie i Twoje zrozumienie, wszystkie loki, cały wszechświat
skorzysta na tym błogosławieństwie«”.
WERSET
18
gurumūrtim
smarennitjam
gurunāma
sadā dźapet
gurorādźñām
prakurwīta
guror-anjanna
bhāwajet
„Tutaj
Bhagawan Śankara mówi: »Medytuj nieustannie nad formą mistrza z
głębokim oddaniem oraz miłością«. Nie powiedział, że należy
jedynie medytować, lecz powiedział również, aby bez ustanku
intonować, powtarzać, robić dźapę z imieniem mistrza,
guru. Ponadto powiedział: »Wykonuj polecenia guru. Wykonuj to, co
mówi bez kwestionowania; Wykonuj to, o co prosi, z miłością i
pokorą. Nie myśl o niczym innym poza mistrzem«”.
*
Dakszinamurti – aspekt Śiwy jako
guru, nauczyciela, dawcy wiedzy
0 komentarze :
Prześlij komentarz