Relację z czwartego dnia pielgrzymki ze Śri Swamim Vishwanandą napisała dla nas Swamini Kishori:
Po opuszczeniu centrum ajurwedyskiego Oceano Cliff w Varkala,
gdzie spędziliśmy trzy cudowne dni, udaliśmy się autobusem do
Panmana Aśraman, gdzie znajdowało się miejsce samadhi Świętego Śri Ćattampi Swamikala.
Śri Ćattampi Swamikal: „Wojownik na rzecz Kerala i obrońca
języka malajalam" - Swami Vishwananda
Jak dla mnie to miejsce promieniowało
atmosferą niezmąconego spokoju i prostoty, a obecność świętego,
który w 1924 roku wszedł w maha samadhi, była dla mnie bardzo
wyraźnie odczuwalna. Zostaliśmy powitani z wielką serdecznością
i miłością, a następnie zaprowadzeni do miejsca samadhi świętego.
Następnie powitał nas 82 letni Swami,
zwierzchnik aśramu. Jak zawsze w takiej sytuacji byłam poruszona
prostotą, głęboką miłością i oddaniem z jakim nasz Guru
okazywał szacunek temu Swamiemu. Po tym czułym powitaniu wszyscy
udaliśmy się na sesję zdjęciową i tradycyjnie wymieniliśmy się
podarunkami. Nasz Swami otrzymał zdjęcie Śri Ćattampi Swamikala,
które wzbogaci naszą świątynię w Springen (Shree Peetha Nilaya).
Następnie zostaliśmy zaproszeni na przepyszny ajurwedyjski
posiłek, a wiekowy Swami z tutejszego aśramu recytował Wedy, co
wprowadziło mnie w głębokie doświadczenie miłości.
Z tego świętego miejsca udaliśmy się
do miejsca, gdzie wielki Siddha Purusza Jogi Śri Parbhakara spędził
ostatnie lata swojego życia i po 723 latach wszedł w maha samadhi.
Podczas swojego życia wcielał się 17 razy w różne ciała.
Nie potrafię opisać słowami
doświadczenia jakie mi było dane, kiedy wolno mi było wejść do
tego skromnego domu, do jego pokoju, gdzie znajdował się ołtarz,
jego święte naczynia, murti i zdjęcia. Nie mogłam powstrzymać
łez i poczułam głęboką wdzięczność za to błogosławieństwo,
że byłam w tym świętym miejscu razem z naszym Gurudźim.
Po tych głębokich wrażeniach
odwiedziliśmy świątynię Aranmula Parthasarathy, zadedykowanej
Krysznie, gdzie po arati mogliśmy
podejść po darszan.
- Swamini Kishori
Kim
są święci poznani podczas pielgrzymki?

Śri Widjadhiradźa Parama Bhattaraka Ćattampi Swamikal (1853–1924) był hinduskim mędrcem i
reformatorem społecznym. Jego praca wpłynęła na proces formowania
się wielu organizacji i ruchów o charakterze społecznym,
religijnym, literackim i politycznym. Ćattampi Swamikal potępiał
ortodoksyjne interpretacje hinduskich tekstów opartych na cytatach z
Wed. Równocześnie z Narajaną Guru, starał się doprowadzić do
zreformowania hinduskiego społeczeństwa XIX-wiecznej Kerali,
obciążonego przywiązaniem do rytuałów i uprzedzeniami kastowymi.
Po ukończeniu studiów pod okiem Subby Dźatapadikala, przez duży
okres czasu pobierał nauki u chrześcijańskiego księdza. W
odosobnionym kościele położonym w południowej części Tamil Nadu
nauczył się chrześcijańskiej medytacji oraz poznał religię i
filozofię chrześcijańską. W późniejszym czasie mieszkał u
starego muzułmanina znającego doskonale Koran i mistycyzm Sufich,
od którego nauczył się głównych założeń islamu. Kunjan stał
się biegły w czytaniu Koranu tradycyjnym sposobem. Po odejściu od
niego, przez wiele miesięcy wędrował z Awadutami w południowym
Tamil Nadu, podróżował też po całych Indiach. To w tym czasie
pojął jedność wszystkich religii.
Samadh Swamikal osiedlił się pod
koniec życia w Panmanie, wiosce w regionie Kollam. Zgodnie ze
wspomnieniami świadków zacytowanymi w jego najstarszej biografii, 5
maja 1924r. osiągnął maha samadhi, czyli dobrowolne i
świadome opuszczenie ciała. Stało się to po krótkiej chorobie,
podczas której odmówił przyjęcia jakiegokolwiek lekarstwa.
Pochowano go w jego Samadhistanamie w Panmanie. Miejsce to nosi dziś
nazwę Panmana Aśramam i stanowi ośrodek służby społecznej i
duchowych praktyk.
0 komentarze :
Prześlij komentarz