wtorek, 4 listopada 2014

Diwali i zwycięstwo światła nad ciemnością


obchody Diwali 2013


23 października 2014 w Shree Peetha Nilaya – w domu bogini Maha Lakszmi – świętowaliśmy Diwali, które jest kulminacją trzech następujących po sobie nocy pełnych modlitw do Maha Lakszmi.

murti Maha Lakszmi przy głównym wejściu w Shree Peetha Nilaya

Słowo diwali jest skrótem od dīpawali oznaczającego „rząd świateł”, ponieważ główną tradycją tego święta jest zapalanie lampek oliwnych lub świec.

zapalenie glinianych lamp podczas święta Diwali 2014



dekoracje rangoli przed głównym wejściem do Shree Peetha Nilaya podczas Diwali 2014


dekoracje rangoli w głównym wejściu do Shree Peetha Nilaya podczas Diwali 2014

Dekoracje rangoli są kolejną cechą charakterystyczną tradycji tego święta. Tworzy się je w celu przywitania Maha Lakszmi. Ślady Jej stóp na podłodze symbolizują Jej pojawienie się i obecność pośród nas.



ślady stóp Maha Lakszmi przy głównym wejściu w Shree Peetha Nilaya podczas Diwali 2014
Istnieje wiele lokalnych mitów, legend oraz wierzeń, które wiążą się z tym trzydniowym czasem modlitwy, zależnie od regionu Indii oraz różnych szkół filozofii hinduistycznej. Jednakże wszystkie te wierzenia ostatecznie wiążą się z symbolicznym zwycięstwem światła ponad ciemnością, wiedzy nad ignorancją, dobra nad złem oraz nadziei nad rozpaczą. Pierwsza noc modlitw zwana jest Dhanteras i zwyczajowo związana jest z Dhanwantarim, inkarnacją Maha Wisznu, który wyłonił się w wyniku ubijania oceanu mleka, trzymając naczynie z amrytą - eliksirem nieśmiertelności. Druga noc modlitw do Maha Lakszmi zwana Naraka Ćaturdaśi upamiętnia zabicie demona Narakasury przez Krysznę i Satjabhamę. Trzecia noc natomiast upamiętnia zakończenie 14-letniego wygnania Pana Ramy i Jego powrót do Ajodhji. 

W Shree Peetha Nilaya, pod koniec trzeciej nocy modlitw, następuje kluczowy moment obchodów święta Diwali, czyli zapalenie świec i lamp. Każda osoba ma sposobność zapalić świecę lub lampkę i podzielić się tym symbolicznie poprzez ustawienie światła na zewnątrz głównego wejścia do budynku.



zapalanie świec i lamp podczas obchodów Diwali 2014


Jest kilka kluczowych kwestii związanych z obchodami Diwali, które Śri Swami Vishwananda podkreślał przez ostatnie lata: wielbienie Maha Lakszmi, rozpalanie wewnętrznego Światła, symbolika glinianej lampy oraz dharmiczny przykład Pana Ramy. 

Wielbienie Maha Lakszmi


pudźa poświęcona Maha Lakszmi Kuberze podczas Diwali 2013


„Tego dnia wielbi się boginię Lakszmi, ponieważ Ona sama jest Światłem i to Ona jest tą, która daje śakti. Ona jest tą, która obdarza mocą, potrzebną, aby wszystko podtrzymać, aby podtrzymać życie. Usuwa ciemność i roztacza światło, które Ona sama reprezentuje. To prawda. Ona jest boginią bogactwa, ale bogactwo ma różne znaczenia. Jeśli komuś zależy na zewnętrznym, materialnym bogactwie – oczywiście, Ona mu je zapewni; jest tą, która obdarowuje, obdarzy więc bogactwem materialnym. Ale na ścieżce duchowej Lakszmi obdarowuje innym rodzajem bogactwa – bogactwem duchowym. W tym aspekcie nosi Ona imię Saubhagja Dajini. Daje wszystko, cokolwiek zadowala wielbiciela, spełnia jego wewnętrzne pragnienia, o ile jest to konstruktywne. Gdy modlimy się do Niej podczas Diwali, Ona obdarza szczęściem, radością – zarówno na płaszczyźnie duchowej, jak i materialnej, ponieważ jest Ona pełnią wszystkiego. Nie daje nic połowicznie, daje wszystko w pełni, a jednocześnie pokazuje pełnię tego, na ile dana osoba jest Jej oddana. Jeśli oddajecie się połowicznie, Ona da wam połowę. To jest połowa pełni. Pełni tego, co jesteście w stanie znieść. Jeśli Ona da wam więcej niż to, nie będziecie w stanie sobie z tym poradzić. Ona daje również ostateczną pełnię, sto procent, ale musicie nauczyć się całkowicie Jej poddawać, a wtedy Ona obdarzy tą pełnią". (Just Love 3, str.337).


Rozpalanie wewnętrznego Światła


zapalanie świecy podczas obchodów Diwali 2014


„Diwali to święto światła. Święto światła – dlaczego? Dlatego, że kiedy Rama zabił Rawanę i powracał do swego królestwa w Ajodhji, ludzie świętowali zapalając małe lampki, pokazując w ten sposób, że światło zwycięża ciemność. Ma to również za zadanie przypominać nam o naszym wewnętrznym Świetle. Ludzie lubią przebywać w ciemności umysłu, lubią się tego trzymać. Zapominają o tym, że głębiej, wewnątrz ich serca, również jest Światło. Diwali jest wtedy, gdy ludzie zapalają Światło, wewnętrzne Światło, przypominające im, że owszem, światło na ołtarzu to jedno, ale najważniejsze to rozpalić Światło wewnętrzne i pozwolić mu lśnić. Kiedy zaczynacie świecić od wewnątrz, kiedy wasze serce zaczyna promieniować Światłem Miłości, to przyciąga więcej niż tylko pozytywność, to przyciąga samego Pana. Kiedy przyciągacie samego Pana, możecie się po prostu poddać. Takie jest właśnie znaczenie Diwali – obudzić wewnętrzne Światło i pozwolić mu lśnić”. (Just Love 3, str. 336).


Symbolika glinianej lampy



Śri Swami Vishwananda zapala glinianą lampę podczas obchodów Diwali 2013


„Gliniana lampa ma naprawdę dużą symbolikę. Poprzez symbol glinianej lampy mówimy: »Boże, Ty jesteś Światłem, my zaś jesteśmy batti – knotami«. To jest ta łączność, jaką mamy z Bogiem. Gliniana lampa to nasze ciało i symbolizuje fakt, że to ciało to tylko proch i w proch się obróci. Ale wewnątrz płonie Światło, płonie Miłość w waszym wnętrzu. A więc powstańcie, sprawcie, aby wasz rozum został oświecony łaską Boga, łaską Boskiej Matki, tak abyście mogli wykorzystać tę szansę w tym życiu i urzeczywistnić swoją Jaźń. Uświadomcie sobie, skąd pochodzicie, uświadomcie sobie, kim w rzeczywistości jesteście, uświadomcie sobie, co jest waszą pracą, waszą misją oraz dokąd zmierzacie, jaki jest wasz prawdziwy obowiązek w życiu. Niech to światło świeci poprzez was. Stańcie się posłańcami tej Miłości, stańcie się posłańcami Boga, bez ograniczania siebie do bycia tym, czym wasz umysł uważa, że jesteście. To również dlatego zapalamy tą lampę.” (Śri Swami Vishwananda – youtube).
 

Dharmiczny przykład Pana Ramy



obchody Ram Nawami 2012


„Historia Ramy pokazuje, że Jego życie nie było takie łatwe. Został zesłany do lasu i napotykał wiele wyzwań, ale stawiał im czoła. Nie robił z siebie słabej osoby. Nie uciekał, żeby sobie popłakać. Nie mówił: „Porzucam swoją misję. Mam dosyć”. Podobnie kiedy dążycie do urzeczywistnienia Boga lub inaczej samourzeczywistnienia: musicie być silni, co by się nie działo. Dzięki tej sile i determinacji Bóg da wam energię, ale działanie nie należy już do Niego. Tę część musicie zrobić wy”. (Just Love 2, str. 87 - książka będzie do nabycia podczas darszanu Śri Swamiego Vishwanandy w Warszawie, 15 listopada).


„Widzicie, kochać Boga to nie jest łatwe zadanie, to prawda, ale nie jest to niemożliwe. Na tej drodze jest wiele testów, którym was poddaje. Jest wiele wyzwań, które przed wami postawi. Ale tak właściwie te wszystkie testy i wyzwania służą tylko temu, aby uczynić was silniejszymi, o ile jesteście poddani. Bo jeśli nie jesteście poddani, upadniecie, złamiecie się. Wybór należy do was. Musicie zadać sobie pytanie, czego tak naprawdę chcecie. To nie jest nic złego chcieć świata, ale wówczas dostaniecie tylko świat. Podobnie – czegokolwiek sobie życzycie w głębi duszy, Lakszmi to spełni. Ona z radością da wam to, czego chcecie, aż w końcu poprosicie Ją o to, po co tak naprawdę tutaj przyszliście. A więc w to Diwali módlcie się do bogini Lakszmi w formie paraśakti, czyli śakti, która przenika wszystko, aby w swojej matczynej Miłości niosła was, opiekowała się wami i was strzegła.” (Just Love 3 str. 366).
 

0 komentarze :