23
października
2014
w
Shree
Peetha
Nilaya
– w
domu
bogini
Maha
Lakszmi
– świętowaliśmy
Diwali,
które
jest
kulminacją
trzech
następujących
po
sobie
nocy
pełnych
modlitw
do
Maha
Lakszmi.
murti
Maha
Lakszmi
przy
głównym
wejściu
w
Shree
Peetha
Nilaya
Słowo
diwali
jest
skrótem
od
dīpawali
oznaczającego
„rząd
świateł”,
ponieważ
główną
tradycją
tego
święta
jest
zapalanie
lampek
oliwnych
lub
świec.
zapalenie
glinianych
lamp
podczas
święta
Diwali
2014
dekoracje
rangoli
przed
głównym
wejściem
do
Shree
Peetha
Nilaya
podczas
Diwali
2014
dekoracje
rangoli
w
głównym
wejściu
do
Shree
Peetha
Nilaya
podczas
Diwali
2014
Dekoracje
rangoli
są
kolejną
cechą
charakterystyczną
tradycji
tego
święta.
Tworzy
się
je
w
celu
przywitania
Maha
Lakszmi.
Ślady
Jej
stóp
na
podłodze
symbolizują
Jej
pojawienie
się
i
obecność
pośród
nas.
ślady
stóp
Maha
Lakszmi
przy
głównym
wejściu
w
Shree
Peetha
Nilaya
podczas
Diwali
2014
Istnieje
wiele
lokalnych
mitów,
legend
oraz
wierzeń,
które
wiążą
się
z
tym
trzydniowym
czasem
modlitwy,
zależnie
od
regionu
Indii
oraz
różnych
szkół
filozofii
hinduistycznej.
Jednakże
wszystkie
te
wierzenia
ostatecznie
wiążą
się
z
symbolicznym
zwycięstwem
światła
ponad
ciemnością,
wiedzy
nad
ignorancją,
dobra
nad
złem
oraz
nadziei
nad
rozpaczą.
Pierwsza
noc
modlitw
zwana
jest
Dhanteras
i
zwyczajowo
związana
jest
z
Dhanwantarim,
inkarnacją
Maha
Wisznu,
który
wyłonił
się
w
wyniku
ubijania
oceanu
mleka,
trzymając
naczynie
z
amrytą
-
eliksirem
nieśmiertelności.
Druga
noc
modlitw
do
Maha
Lakszmi
zwana
Naraka
Ćaturdaśi
upamiętnia
zabicie
demona
Narakasury
przez
Krysznę
i
Satjabhamę.
Trzecia
noc
natomiast
upamiętnia
zakończenie
14-letniego
wygnania
Pana
Ramy
i
Jego
powrót
do
Ajodhji.
W Shree
Peetha
Nilaya,
pod
koniec
trzeciej
nocy
modlitw,
następuje
kluczowy
moment
obchodów
święta
Diwali,
czyli
zapalenie
świec
i
lamp.
Każda
osoba
ma
sposobność
zapalić
świecę
lub
lampkę
i
podzielić
się
tym
symbolicznie
poprzez
ustawienie
światła
na
zewnątrz
głównego
wejścia
do
budynku.
zapalanie
świec i lamp podczas obchodów Diwali 2014
Jest
kilka
kluczowych
kwestii
związanych
z
obchodami
Diwali,
które
Śri
Swami
Vishwananda
podkreślał
przez
ostatnie
lata:
wielbienie
Maha
Lakszmi,
rozpalanie
wewnętrznego
Światła,
symbolika
glinianej
lampy
oraz
dharmiczny
przykład
Pana
Ramy.
Wielbienie
Maha
Lakszmi
pudźa
poświęcona
Maha
Lakszmi
Kuberze
podczas
Diwali
2013
„Tego
dnia
wielbi
się
boginię
Lakszmi,
ponieważ
Ona
sama
jest
Światłem
i
to
Ona
jest
tą,
która
daje
śakti.
Ona
jest
tą,
która
obdarza
mocą,
potrzebną,
aby
wszystko
podtrzymać,
aby
podtrzymać
życie.
Usuwa
ciemność
i
roztacza
światło,
które
Ona
sama
reprezentuje.
To
prawda.
Ona
jest
boginią
bogactwa,
ale
bogactwo
ma
różne
znaczenia.
Jeśli
komuś
zależy
na
zewnętrznym,
materialnym
bogactwie
– oczywiście,
Ona
mu
je
zapewni;
jest
tą,
która
obdarowuje,
obdarzy
więc
bogactwem
materialnym.
Ale
na
ścieżce
duchowej
Lakszmi
obdarowuje
innym
rodzajem
bogactwa
– bogactwem
duchowym.
W
tym
aspekcie
nosi
Ona
imię
Saubhagja
Dajini.
Daje
wszystko,
cokolwiek
zadowala
wielbiciela,
spełnia
jego
wewnętrzne
pragnienia,
o
ile
jest
to
konstruktywne.
Gdy
modlimy
się
do
Niej
podczas
Diwali,
Ona
obdarza
szczęściem,
radością
– zarówno
na
płaszczyźnie
duchowej,
jak
i
materialnej,
ponieważ
jest
Ona
pełnią
wszystkiego.
Nie
daje
nic
połowicznie,
daje
wszystko
w
pełni,
a
jednocześnie
pokazuje
pełnię
tego,
na
ile
dana
osoba
jest
Jej
oddana.
Jeśli
oddajecie
się
połowicznie,
Ona
da
wam
połowę.
To
jest
połowa
pełni.
Pełni
tego,
co
jesteście
w
stanie
znieść.
Jeśli
Ona
da
wam
więcej
niż
to,
nie
będziecie
w
stanie
sobie
z
tym
poradzić.
Ona
daje
również
ostateczną
pełnię,
sto
procent,
ale
musicie
nauczyć
się
całkowicie
Jej
poddawać,
a
wtedy
Ona
obdarzy
tą
pełnią".
(Just Love 3, str.337).
Rozpalanie
wewnętrznego
Światła
zapalanie
świecy
podczas
obchodów
Diwali
2014
„Diwali
to
święto
światła.
Święto
światła
– dlaczego?
Dlatego,
że
kiedy
Rama
zabił
Rawanę
i
powracał
do
swego
królestwa
w
Ajodhji,
ludzie
świętowali
zapalając
małe
lampki,
pokazując
w
ten
sposób,
że
światło
zwycięża
ciemność.
Ma
to
również
za
zadanie
przypominać
nam
o
naszym
wewnętrznym
Świetle.
Ludzie
lubią
przebywać
w
ciemności
umysłu,
lubią
się
tego
trzymać.
Zapominają
o
tym,
że
głębiej,
wewnątrz
ich
serca,
również
jest
Światło.
Diwali
jest
wtedy,
gdy
ludzie
zapalają
Światło,
wewnętrzne
Światło,
przypominające
im,
że
owszem,
światło
na
ołtarzu
to
jedno,
ale
najważniejsze
to
rozpalić
Światło
wewnętrzne
i
pozwolić
mu
lśnić.
Kiedy
zaczynacie
świecić
od
wewnątrz,
kiedy
wasze
serce
zaczyna
promieniować
Światłem
Miłości,
to
przyciąga
więcej
niż
tylko
pozytywność,
to
przyciąga
samego
Pana.
Kiedy
przyciągacie
samego
Pana,
możecie
się
po
prostu
poddać.
Takie
jest
właśnie
znaczenie
Diwali
– obudzić
wewnętrzne
Światło
i
pozwolić
mu
lśnić”.
(Just Love
3,
str.
336).
Symbolika
glinianej
lampy
Śri
Swami Vishwananda zapala glinianą lampę podczas obchodów Diwali
2013
„Gliniana
lampa
ma
naprawdę
dużą
symbolikę.
Poprzez
symbol
glinianej
lampy
mówimy:
»Boże,
Ty
jesteś
Światłem,
my
zaś
jesteśmy
batti
– knotami«.
To
jest
ta
łączność,
jaką
mamy
z
Bogiem.
Gliniana
lampa
to
nasze
ciało
i
symbolizuje
fakt,
że
to
ciało
to
tylko
proch
i
w
proch
się
obróci.
Ale
wewnątrz
płonie
Światło,
płonie
Miłość
w
waszym
wnętrzu.
A
więc
powstańcie,
sprawcie,
aby
wasz
rozum
został
oświecony
łaską
Boga,
łaską
Boskiej
Matki,
tak
abyście
mogli
wykorzystać
tę
szansę
w
tym
życiu
i
urzeczywistnić
swoją
Jaźń.
Uświadomcie
sobie,
skąd
pochodzicie,
uświadomcie
sobie,
kim
w
rzeczywistości
jesteście,
uświadomcie
sobie,
co
jest
waszą
pracą,
waszą
misją
oraz
dokąd
zmierzacie,
jaki
jest
wasz
prawdziwy
obowiązek
w
życiu.
Niech
to
światło
świeci
poprzez
was.
Stańcie
się
posłańcami
tej
Miłości,
stańcie
się
posłańcami
Boga,
bez
ograniczania
siebie
do
bycia
tym,
czym
wasz
umysł
uważa,
że
jesteście.
To
również
dlatego
zapalamy
tą
lampę.”
(Śri Swami Vishwananda – youtube).
Dharmiczny
przykład
Pana
Ramy
obchody
Ram Nawami 2012
„Historia Ramy
pokazuje, że Jego życie nie było takie łatwe. Został zesłany do
lasu i napotykał wiele wyzwań, ale stawiał im czoła. Nie robił z
siebie słabej osoby. Nie uciekał, żeby sobie popłakać. Nie
mówił: „Porzucam swoją misję. Mam dosyć”. Podobnie kiedy
dążycie do urzeczywistnienia Boga lub inaczej
samourzeczywistnienia: musicie być silni, co by się nie działo.
Dzięki tej sile i determinacji Bóg da wam energię, ale działanie
nie należy już do Niego. Tę część musicie zrobić wy”. (Just Love 2, str. 87 - książka będzie do nabycia podczas darszanu Śri Swamiego Vishwanandy w Warszawie, 15 listopada).
„Widzicie,
kochać
Boga
to
nie
jest
łatwe
zadanie,
to
prawda,
ale
nie
jest
to
niemożliwe.
Na
tej
drodze
jest
wiele
testów,
którym
was
poddaje.
Jest
wiele
wyzwań,
które
przed
wami
postawi.
Ale
tak
właściwie
te
wszystkie
testy
i
wyzwania
służą
tylko
temu,
aby
uczynić
was
silniejszymi,
o
ile
jesteście
poddani.
Bo
jeśli
nie
jesteście
poddani,
upadniecie,
złamiecie
się.
Wybór
należy
do
was.
Musicie
zadać
sobie
pytanie,
czego
tak
naprawdę
chcecie.
To
nie
jest
nic
złego
chcieć
świata,
ale
wówczas
dostaniecie
tylko
świat.
Podobnie
– czegokolwiek
sobie
życzycie
w
głębi
duszy,
Lakszmi
to
spełni.
Ona
z
radością
da
wam
to,
czego
chcecie,
aż
w
końcu
poprosicie
Ją
o
to,
po
co
tak
naprawdę
tutaj
przyszliście.
A
więc
w
to
Diwali
módlcie
się
do
bogini
Lakszmi
w
formie
paraśakti,
czyli
śakti,
która
przenika
wszystko,
aby
w
swojej
matczynej
Miłości
niosła
was,
opiekowała
się
wami
i
was
strzegła.”
(Just Love 3
str.
366).
0 komentarze :
Prześlij komentarz