Pierwszy
raz
w
historii
Bhakti
Margi
w
Shree
Peetha
Nilaya
miała
miejsce
całonocna
uroczystość
celebrująca
miesiąc
karthik.
Uroczystość
rozpoczęła
się
o
godz.
17.30
25
października
i
trwała
aż
do
6.30
następnego
dnia.
Odbyła
się
w
tydzień
po
uroczystościach
święta Gowinden w Cudrefin w Szwajcarii.
Była
to
cała
noc
śpiewania
na
chwałę
Pana
i
tańców
wokół
kuthu
wilakku
(lampy
podłogowej),
która
wg
Śri
Swamiego
Vishwanandy
symbolizuje
punkt
centralny
wszystkiego,
samego
Bhagawana
Krysznę
– Najwyższego.
W
swojej
przemowie
powitalnej
Śri
Swami
Vishwananda
wyjaśnił
znaczenie
modlitw,
jakie
mają
miejsce
podczas
nocy
Karthik
oraz
wymienił
„zestaw”
czterech
głównych
uroczystości,
jakie
miały
miejsce
w
Bhakti
Mardze
w
czasie
miesiąca
karthik
w
2014
roku:
- Damodara
Karthik
(18
października)
– święto
upamiętniające
damodara
lilę
Pana
Kryszny,
które
miało
miejsce
podczas święta Gowinden
- Gowardhan
Karthik (25 października) – święto, które miało
miejsce podczas nocy Karthik w Shree Peetha
Nilaya w Niemczech.
Śri
Swami
Vishwananda
powiedział:
„Dzisiaj celebruje
się
pudźę
Gowardhana.
Gowardhana
to
nazwa
góry,
którą
Pan
Kryszna
podniósł
na
swoim
małym
palcu,
aby
uchronić
mieszkańców
Wryndawany
od
gniewu
Indry
i
złamać
jego
ego,
pokazując
mu,
że
wykonuje
on
tylko
swoje
obowiązki.
Kryszna
przypomina
też
każdemu,
że
jeśli
dostało
się
pewne
obowiązki
w
życiu,
należy
z
radością
je
wykonywać.
Wtedy
Pan
się
objawia”.
Śri
Swami
Vishwananda
dodał
także:
„A
w
przyszłym
tygodniu
będzie
Kaljana
Utsawam,
które
upamiętnia
ślub
Maha
Wisznu
z
Lakszmi
i
Bhu
dewi.
Na
południu
Indii
świętuje
się
Wisznu
Kaljanę,
a
na
północy
Tulsi
Wiwahę,
która
upamiętnia
ślub
Maha
Wisznu
z
boginią
Tulsi.
Miesiąc
karthik
kończy
się
szóstego
listopada”.
Ceremonia
modlitewna podczas
nocy Karthik
Kalasz
pudźa
i
homa
celebrowane
podczas
nocy
Karthik.
Nocne
uroczystości
rozpoczęły
się
kalasz
pudźą
i
abhiszekamem,
które
Śri
Swami
Vishwananda
odprawił
na
śili
(kawałku
skały)
Gowardhana,
którą
regularnie
wielbi
się
w
Shree
Peetha
Nilaya
jako
Pana
Krysznę.
Śri
Swami
Vishwananda
odprawia
abhiszekam
na
śili
Gowardhana.
W
ciągu
całej
nocy
co
trzy
godziny
odprawiano
pudźę,
po
której
serwowano
wszystkim
obecnym
pyszny
prasad
ofiarowany
wcześniej
bóstwom.
Prasad
Najsłodszy
moment nocy Karthik
W
czasie,
gdy
Śri
Swami
Vishwananda
śpiewał
Damodarāsztakam,
na
Jego
lotosowych
stopach
odprawiono
abhiszekam.
Abhiszekam
na
lotosowych
stopach
Śri
Swamiego
Vishwanandy
podczas
nocy
Karthik.
Całonocne
śpiewanie na chwałę Pana
Trzynastogodzinny
nieprzerwany
namasamkirtan
rozpoczął
się
od
odśpiewania
Damodarāsztakamu,
a
następnie
Gopi
Gity.
Damodarāsztakam
to
modlitwa
o
ośmiu
strofach,
którą
tradycyjnie
śpiewa
się
podczas
pomyślnego
miesiąca
karthik,
znana
także
pod
skróconą
nazwą
Damodara.
Damodara
to
imię
Kryszny,
które
odnosi
się
do
Jego
lili,
w
której
pozwolił,
aby
zniewoliło
Go
uczucie
Jego
matki,
Jaśody.
Gopi Gita
została określona przez Śri Swamiego Vishwanandę jako „tęskna
pieśń pasterek gopi”, „wyraz ich tęsknoty za
Kryszną”.
Kuthu
wilakku
Śri
Swami
Vishwananda
zapalający
górną
część
kuthu
wilakku
– lampkę
oliwną
o
5
knotach.
Matadźi
zapalające
knoty
150
lampek
oliwnych
zgodnie
z
instrukcją
Śri
Swamiego
Vishwanandy.
Kuthu
Wilakku
ze
wszystkimi
zapalonymi
155
knotami
lampek
oliwnych.
Całość
składa
się
z
30
lampek,
każda
po
5
knotów
oraz
górnej
lampy
z
5
knotami.
Śri
Swami
Vishwananda
wyjaśnił
znaczenie kuthu wilakku
w
trakcie
święta
Gowinden.
Podstawa
kuthu
wilakku
udekorowana
kolorowym
rangoli.
Kuthu
wilakku
musiało
być
nieprzerwanie
doglądane
przez
całą
noc,
aby
nie
zabrakło
w
nim
oleju
i
aby
wszystkie
knoty
lampek
były
zapalone.
Całonocny
taniec
wokół
kuthu
wilakku
Wieczór
został
otwarty
przez
występ
grupy
14
matadźich
ze
Shree
Peetha
Nilaya.
Rozpoczynający
święto
taniec
wokół
kuthu
wilakku.
Całonocne
tańce
wokół
kuthu
wilakku.
Główne
różnice
pomiędzy
świętem
Gowinden,
a
nocą
Karthik
Hinduistyczny
kapłan
z
Mauritiusa,
zaproszony
przez
Śri
Swamiego
Vishwanandę
do
wzięcia
udziału
w
nocy
Karthik,
udzielił
nam
następujących
wyjaśnień
w
kwestii
głównych
różnic
pomiędzy
świętem
Gowinden
a
nocą
Karthik
oraz
na
temat
kuthu
wilakku:
„Święto
Gowinden
tradycyjnie
wywodzi
się
z
Mauritiusa,
w
Indiach
w
ogóle
go
nie
ma.
Pierwszy
raz
obchodzono
je
w
połowie
lat
50-tych
w
Port
Louis,
stolicy
Mauritiusa.
Święto
dedykowane
jest
w
szczególności
ósmemu
awatarowi
Maha
Wisznu
-
Panu
Krysznie
w
aspekcie
Gowindy,
z
którym
związana
jest
Gowardhana
lila.
Pan
Kryszna
podniósł
wtedy
górę
Gowardhana
swoim
małym
palcem.
Święto
odbywa
się
przez
okres
czterech
tygodni,
w
każdą
sobotę
od
połowy
września
do
połowy
października.
Każdego
tygodnia
uroczystości
mają
miejsce
w
innej
świątyni,
które
usytuowane
są
w
różnych
częściach
Mauritiusa,
tak
aby
każdy
z
łatwością
mógł
wziąć
w
nich
udział.
Noc
Karthik
natomiast
świętuje
się
od
połowy
października
do
6
listopada.
I
to
jest
główna
różnica
między
tymi
świętami
– Gowinden
i
Karthik.
Jednakże
noc
Karthik
nigdy
nie
była
świętowana
w
tak
szczególny
sposób
jak
teraz
w
Shree
Peetha
Nilaya.
W
Indiach
organizuje
się
specjalne
uroczystości
dla
Maha
Wisznu
i
Kryszny
podczas
miesiąca
karthik,
ale
ludzie
zapalają
lampy
gliniane
tak
samo,
jak
podczas
Diwali.
W
niektórych
częściach
Indii
kuthu
wilakku
tradycyjnie
używane
jest
podczas
uroczystości
Nawaratri
oraz
w
czasie
modlitw
do
Maha
Wisznu
w
niektórych
świątyniach,
lecz
nie
dla
Pana
Kryszny,
jak
to
ma
miejsce
w
czasie
święta
Gowinden
na
Mauritiusie.
Istnieją
też
pewne
różnice
dotyczące
kuthu
wilakku
w
przypadku
różnych
uroczystości.
Na
szczycie
kuthu
wilakku
używanego
w
czasie
święta
Gowinden
znajduje
się
paw,
podczas
gdy
lampy
używane
do
uroczystości
poświęconych
Boskiej
Matce
w
czasie
Nawaratri
mają
na
szczycie
hamsę
– łabędzia”.
0 komentarze :
Prześlij komentarz