środa, 5 listopada 2014

Wyjątkowa noc - Karthik Night ze Śri Swamim Vishwanandą



Pierwszy raz w historii Bhakti Margi w Shree Peetha Nilaya miała miejsce całonocna uroczystość celebrująca miesiąc karthik. Uroczystość rozpoczęła się o godz. 17.30 25 października i trwała aż do 6.30 następnego dnia. Odbyła się w tydzień po uroczystościach święta Gowinden w Cudrefin w Szwajcarii. Była to cała noc śpiewania na chwałę Pana i tańców wokół kuthu wilakku (lampy podłogowej), która wg Śri Swamiego Vishwanandy symbolizuje punkt centralny wszystkiego, samego Bhagawana Krysznę – Najwyższego.


W swojej przemowie powitalnej Śri Swami Vishwananda wyjaśnił znaczenie modlitw, jakie mają miejsce podczas nocy Karthik oraz wymienił „zestaw” czterech głównych uroczystości, jakie miały miejsce w Bhakti Mardze w czasie miesiąca karthik w 2014 roku:

- Ras Karthik (8 października) – święto upamiętniające rasa lilę Pana Kryszny które miało miejsce podczas inauguracji świątyni Radha Krishna Bhakta Udara w Leirii w Portugalii.

- Damodara Karthik (18 października) – święto upamiętniające damodara lilę Pana Kryszny, które miało miejsce podczas święta Gowinden

- Gowardhan Karthik (25 października) – święto, które miało miejsce podczas nocy Karthik w Shree Peetha Nilaya w Niemczech.
Śri Swami Vishwananda powiedział: „Dzisiaj celebruje się pudźę Gowardhana. Gowardhana to nazwa góry, którą Pan Kryszna podniósł na swoim małym palcu, aby uchronić mieszkańców Wryndawany od gniewu Indry i złamać jego ego, pokazując mu, że wykonuje on tylko swoje obowiązki. Kryszna przypomina też każdemu, że jeśli dostało się pewne obowiązki w życiu, należy z radością je wykonywać. Wtedy Pan się objawia”.

Śri Swami Vishwananda dodał także: „A w przyszłym tygodniu będzie Kaljana Utsawam, które upamiętnia ślub Maha Wisznu z Lakszmi i Bhu dewi. Na południu Indii świętuje się Wisznu Kaljanę, a na północy Tulsi Wiwahę, która upamiętnia ślub Maha Wisznu z boginią Tulsi. Miesiąc karthik kończy się szóstego listopada”.

Ceremonia modlitewna podczas nocy Karthik
Kalasz pudźa i homa celebrowane podczas nocy Karthik.

Nocne uroczystości rozpoczęły się kalasz pudźą i abhiszekamem, które Śri Swami Vishwananda odprawił na śili (kawałku skały) Gowardhana, którą regularnie wielbi się w Shree Peetha Nilaya jako Pana Krysznę.

Śri Swami Vishwananda odprawia abhiszekam na śili Gowardhana.

W ciągu całej nocy co trzy godziny odprawiano pudźę, po której serwowano wszystkim obecnym pyszny prasad ofiarowany wcześniej bóstwom.

Prasad

Najsłodszy moment nocy Karthik

W czasie, gdy Śri Swami Vishwananda śpiewał Damodarāsztakam, na Jego lotosowych stopach odprawiono abhiszekam.

Abhiszekam na lotosowych stopach Śri Swamiego Vishwanandy podczas nocy Karthik.

Całonocne śpiewanie na chwałę Pana

Trzynastogodzinny nieprzerwany namasamkirtan rozpoczął się od odśpiewania Damodarāsztakamu, a następnie Gopi Gity.

Damodarāsztakam to modlitwa o ośmiu strofach, którą tradycyjnie śpiewa się podczas pomyślnego miesiąca karthik, znana także pod skróconą nazwą Damodara. Damodara to imię Kryszny, które odnosi się do Jego lili, w której pozwolił, aby zniewoliło Go uczucie Jego matki, Jaśody.

Gopi Gita została określona przez Śri Swamiego Vishwanandę jako „tęskna pieśń pasterek gopi, „wyraz ich tęsknoty za Kryszną”.
Kuthu wilakku

Śri Swami Vishwananda zapalający górną część kuthu wilakku – lampkę oliwną o 5 knotach.

Matadźi zapalające knoty 150 lampek oliwnych zgodnie z instrukcją Śri Swamiego Vishwanandy.

Kuthu Wilakku ze wszystkimi zapalonymi 155 knotami lampek oliwnych. Całość składa się z 30 lampek, każda po 5 knotów oraz górnej lampy z 5 knotami. Śri Swami Vishwananda wyjaśnił znaczenie kuthu wilakku w trakcie święta Gowinden.

Podstawa kuthu wilakku udekorowana kolorowym rangoli.

Kuthu wilakku musiało być nieprzerwanie doglądane przez całą noc, aby nie zabrakło w nim oleju i aby wszystkie knoty lampek były zapalone.

Całonocny taniec wokół kuthu wilakku

Wieczór został otwarty przez występ grupy 14 matadźich ze Shree Peetha Nilaya.

Rozpoczynający święto taniec wokół kuthu wilakku.

Całonocne tańce wokół kuthu wilakku.

Główne różnice pomiędzy świętem Gowinden, a nocą Karthik

Hinduistyczny kapłan z Mauritiusa, zaproszony przez Śri Swamiego Vishwanandę do wzięcia udziału w nocy Karthik, udzielił nam następujących wyjaśnień w kwestii głównych różnic pomiędzy świętem Gowinden a nocą Karthik oraz na temat kuthu wilakku:

„Święto Gowinden tradycyjnie wywodzi się z Mauritiusa, w Indiach w ogóle go nie ma. Pierwszy raz obchodzono je w połowie lat 50-tych w Port Louis, stolicy Mauritiusa. Święto dedykowane jest w szczególności ósmemu awatarowi Maha Wisznu - Panu Krysznie w aspekcie Gowindy, z którym związana jest Gowardhana lila. Pan Kryszna podniósł wtedy górę Gowardhana swoim małym palcem. Święto odbywa się przez okres czterech tygodni, w każdą sobotę od połowy września do połowy października. Każdego tygodnia uroczystości mają miejsce w innej świątyni, które usytuowane są w różnych częściach Mauritiusa, tak aby każdy z łatwością mógł wziąć w nich udział.

Noc Karthik natomiast świętuje się od połowy października do 6 listopada. I to jest główna różnica między tymi świętami – Gowinden i Karthik. Jednakże noc Karthik nigdy nie była świętowana w tak szczególny sposób jak teraz w Shree Peetha Nilaya. W Indiach organizuje się specjalne uroczystości dla Maha Wisznu i Kryszny podczas miesiąca karthik, ale ludzie zapalają lampy gliniane tak samo, jak podczas Diwali.

W niektórych częściach Indii kuthu wilakku tradycyjnie używane jest podczas uroczystości Nawaratri oraz w czasie modlitw do Maha Wisznu w niektórych świątyniach, lecz nie dla Pana Kryszny, jak to ma miejsce w czasie święta Gowinden na Mauritiusie. Istnieją też pewne różnice dotyczące kuthu wilakku w przypadku różnych uroczystości. Na szczycie kuthu wilakku używanego w czasie święta Gowinden znajduje się paw, podczas gdy lampy używane do uroczystości poświęconych Boskiej Matce w czasie Nawaratri mają na szczycie hamsę – łabędzia”.


0 komentarze :