Ósmego dnia
Nawaratri (w 2014 r.) Śri Swami Vishwananda kontynuował swój komentarz do Guru
Gity omawiając wersy 120-154. Oto fragmenty jego komentarza:
WERSET 120
pindam kim
tu mahādewa
padam kim
samudāhrytam
rūpātītam
a rūpam kim
etadākhjāhi
śankara
„Tutaj
Parawati prosi Pana Śiwę, aby wyjaśnił jej, czym jest pindam.
Pindam ma
wiele znaczeń. Jednym z nich jest „miejsce do siedzenia”, inne
natomiast to „śakti” lub też „dziedziczny”. Następnie
zapytała o znaczenie słowa padam. Padam oznacza „stopy”, lecz
pindam i padam razem oznaczają samego guru, więc w tym kontekście,
pindam reprezentuje przepływ energii, która nieustannie płynie
przez stopy mistrza. A więc kiedy ktoś kłania się do stóp
mistrza, ta energia go dotyka.
Parwati chce
wiedzieć, czym jest rūpam. Rūpam oznacza „formę”. Czym jest
forma? Jaką tajemnicę ona skrywa? Wszyscy widzą swoimi fizycznymi
oczami jedynie to, co zewnętrzne, ziemską materię mistrza. Jednak
to nie jest rzeczywistość. Mistrz nie jest jedynie tym, co człowiek
widzi na zewnątrz. Forma mistrza powinna skrywać w sobie coś
potężniejszego.
Parwati
powiedziała: »Wyjaw mi, czym jest rūpam. Wyjaw mi również
znaczenie rūpātītam. Wyjaw mi, co stoi za tą rzeczywistą formą.
Jaki sekret skrywa mistrz – w formie i poza formą? Co kryje się
za formą mistrza? Kim on jest?«
Parwati mówi
tutaj: »O Śankaro, powiedź mi to! Och, dewadhidewo, Ty jesteś
Panem półbogów! Jesteś jedynym, który może mi to objawić«.
WERSET
121
śrī
mahādewa uwāća:
pindam
kundalinī śaktih
padam
hamsamudāhrytam
rūpam
bindu riti dźńejam
rūpātītam
nirańdźanam
Tutaj
Mahadewa mówi że pindam to kundalini śakti. Cała śakti
nieustannie przepływa przez guru. W guru kundalini jest całkowicie
przebudzona, nie jest w stanie uśpienia. Guru zawsze przebywa w
stanie przebudzonym.
Śakti
płynie, jednak aby mogło tak być, potrzebna jest prana. Więc w
tym kontekście padam odnosi się do przepływu prany, która bez
ustanku płynie ze stóp mistrza, a hamsa oznacza czystość lub coś,
co nie może być pojęte.
Rūpam
reprezentuje niebieską perłę. Widzicie, w dzisiejszych czasach
ludzie mają wiele niebieskich pereł, jednak prawdziwa niebieska
perła jest unikalna. Nie mówię tutaj o sztucznych, wyprodukowanych
perłach. Mówi się, że pośród milionów pereł człowiek może
znaleźć jedną prawdziwą, niebieską perłę.
Bhagawan
Śankara mówi tutaj, że rūpam – forma mistrza jest jak wyjątkowo
rzadka, niebieska perła. Nie zawsze jest tak, że guru inkarnuje się
w tym świecie. Jest wielu guru – śiksza guru (zwykłych
nauczycieli, przekazujących jedynie wiedzę książkową), lecz
satguru (prawdziwy guru) jest wyjątkowy. Śiksza guru nie mogą
zabrać was ze świata doczesnego do świata duchowego, jedynie
satguru może to zrobić.
WERSET 134
śrī
mahādewa uwāća:
ananta
phalamāpnoti
guru gītā
dźapena tu
sarwa pāpa
praśamanam
sarwa
dāridrja nāśanam
Tutaj
Bhagawan Śankara mówi, że już przez samo czytanie, intonowanie
oraz medytację nad guru, przez śpiewanie na chwałę guru, tak jak
to zapisano w Guru Gicie, człowiek uzyskuje nieskończone zasługi.
Wszystkie jego pragnienia zostają spełnione. Następuje kres
wszystkich grzechów. Wszystko, czego człowiek potrzebuje w życiu,
otrzymuje automatycznie dzięki podporządkowaniu się stopom mistrza
i medytacji nad mistrzem”.
0 komentarze :
Prześlij komentarz