piątek, 24 października 2014

Guru Gita - część 5



Ósmego dnia Nawaratri (w 2014 r.) Śri Swami Vishwananda kontynuował swój komentarz do Guru Gity omawiając wersy 120-154. Oto fragmenty jego komentarza:

WERSET 120
pindam kim tu mahādewa
padam kim samudāhrytam
rūpātītam
a rūpam kim
etadākhjāhi śankara

„Tutaj Parawati prosi Pana Śiwę, aby wyjaśnił jej, czym jest pindam.
Pindam ma wiele znaczeń. Jednym z nich jest „miejsce do siedzenia”, inne natomiast to „śakti” lub też „dziedziczny”. Następnie zapytała o znaczenie słowa padam. Padam oznacza „stopy”, lecz pindam i padam razem oznaczają samego guru, więc w tym kontekście, pindam reprezentuje przepływ energii, która nieustannie płynie przez stopy mistrza. A więc kiedy ktoś kłania się do stóp mistrza, ta energia go dotyka.

Parwati chce wiedzieć, czym jest rūpam. Rūpam oznacza „formę”. Czym jest forma? Jaką tajemnicę ona skrywa? Wszyscy widzą swoimi fizycznymi oczami jedynie to, co zewnętrzne, ziemską materię mistrza. Jednak to nie jest rzeczywistość. Mistrz nie jest jedynie tym, co człowiek widzi na zewnątrz. Forma mistrza powinna skrywać w sobie coś potężniejszego.

Parwati powiedziała: »Wyjaw mi, czym jest rūpam. Wyjaw mi również znaczenie rūpātītam. Wyjaw mi, co stoi za tą rzeczywistą formą. Jaki sekret skrywa mistrz – w formie i poza formą? Co kryje się za formą mistrza? Kim on jest?«

Parwati mówi tutaj: »O Śankaro, powiedź mi to! Och, dewadhidewo, Ty jesteś Panem półbogów! Jesteś jedynym, który może mi to objawić«.


WERSET 121
śrī mahādewa uwāća:
pindam kundalinī śaktih
padam hamsamudāhrytam
rūpam bindu riti dźńejam
rūpātītam nirańdźanam

Tutaj Mahadewa mówi że pindam to kundalini śakti. Cała śakti nieustannie przepływa przez guru. W guru kundalini jest całkowicie przebudzona, nie jest w stanie uśpienia. Guru zawsze przebywa w stanie przebudzonym.

Śakti płynie, jednak aby mogło tak być, potrzebna jest prana. Więc w tym kontekście padam odnosi się do przepływu prany, która bez ustanku płynie ze stóp mistrza, a hamsa oznacza czystość lub coś, co nie może być pojęte.

Rūpam reprezentuje niebieską perłę. Widzicie, w dzisiejszych czasach ludzie mają wiele niebieskich pereł, jednak prawdziwa niebieska perła jest unikalna. Nie mówię tutaj o sztucznych, wyprodukowanych perłach. Mówi się, że pośród milionów pereł człowiek może znaleźć jedną prawdziwą, niebieską perłę.

Bhagawan Śankara mówi tutaj, że rūpam – forma mistrza jest jak wyjątkowo rzadka, niebieska perła. Nie zawsze jest tak, że guru inkarnuje się w tym świecie. Jest wielu guru – śiksza guru (zwykłych nauczycieli, przekazujących jedynie wiedzę książkową), lecz satguru (prawdziwy guru) jest wyjątkowy. Śiksza guru nie mogą zabrać was ze świata doczesnego do świata duchowego, jedynie satguru może to zrobić.


 
WERSET 134
śrī mahādewa uwāća:
ananta phalamāpnoti
guru gītā dźapena tu
sarwa pāpa praśamanam
sarwa dāridrja nāśanam

Tutaj Bhagawan Śankara mówi, że już przez samo czytanie, intonowanie oraz medytację nad guru, przez śpiewanie na chwałę guru, tak jak to zapisano w Guru Gicie, człowiek uzyskuje nieskończone zasługi. Wszystkie jego pragnienia zostają spełnione. Następuje kres wszystkich grzechów. Wszystko, czego człowiek potrzebuje w życiu, otrzymuje automatycznie dzięki podporządkowaniu się stopom mistrza i medytacji nad mistrzem”.

0 komentarze :