poniedziałek, 29 września 2014

Swami Vishwananda rozpoczął udzielanie komentarza do Guru Gity







Podczas drugiej nocy Nawaratri, Śri Swami Vishwananda zaskoczył nas wszystkich następującym obwieszczeniem “Jutro będę mówić o Guru Gicie, ponieważ dziewięć dni Nawaratri, to również dziewięć dni waszej ścieżki duchowej”



Guru Gita ( Pieśń Guru) jest częścią Skanda Purany, jednej z 18 puran skomponowanych przez mędrca Wjasę.



Śri Swami Vishwananda powiedział: 

"Normalnie, w Guru Gicie  jest 400 wersetów, my jednak omówimy jedynie te główne, których jest 182. Guru Gita była rozmową pomiędzy Śankarą  i Parwati, podczas której bogini Parwati zapytała Śiwę: >>Kogo uważasz za najwspanialszego / największego na ziemi?<< A sam Pan Śiwa w formie dakszinamurti wyjaśnił: >>To Maha Dewi. Najwyższą formą na ziemi jest forma Mistrza<< W Gicie  zaś Kryszna powiedział: “>>To poprzez moją łaskę guru pojawia się na ziemi i przez moją łaskę uczniowie kierowani są tam gdzie przynależą.<< Tak więc gdziekolwiek ktoś się znajduje, guru będzie poszukiwał i przyciągał ucznia. Guru Gita  jest jedną z najcudowniejszych pieśni, ponieważ wszystko co tu robimy, aby zadowolić Matkę, jest również osiągalne jedynie przez łaskę Mistrza”





Wczorajszego wieczora, podczas ceremonii dedykowanych Ćandraghanta Ma, Śri Swami Vishwananda rozpoczął swój komentarz  pierwszych 20 wersetów Guru Gity. Poniżej prezentujemy kilka fragmentów tego omawiania:



WERSET 1



Sūta uvāća:

kailāsa-śikhare ramje

bhakti-sandhāna-nājakam

pranamja pārwatī bhaktjā

śankaram parjapryććhata



“Tutaj Śankara Bhagawan  rozkoszuje się swoim oddaniem do Pana Narajeny, ponieważ zna sekret, który za tym się kryje. To dlatego możemy powiedzieć że On sam jest ucieleśnieniem sadhany. Zasiadał na przepięknej górze Kailaś. Parwati skłoniła się przed nim z czcią i zapytała …. tutaj, musicie zrozumieć, że góra Kailaś oznacza również poziom duchowy. To nie jest jedynie miejsce, góra,  oznacza również wysoki poziom duchowości. Śankara Bagawan znajduje się tam razem z Parwati, dwie jakości, purusza oraz śakti, forma oraz brak formy. Śiwa uważany jest za bezforemnego a śakti za formę zamanifestowaną; oboje idą ramię w ramię, purusza oraz śakti. Jednak Parwati (prakryti) która jest manifestacją śakti, z wielką czcią, z pokorą, poprosiła Pana Śiwę, aby wyjaśnił jej głębię, która leży za tym, nad kim medytuje Pan Śiwa i jaki jest to aspekt.”



WERSET 3


kena mārgena bho swāmin  
dehī brahmamajo bhawet  
 twam krpām kuru me swāmin 
namāmi caranau tawa


Tutaj Bhagawati pyta o sekret Mistrza oraz o ścieżkę dzięki której istoty ludzkie mogą zostać ocalone. Ponieważ Bhagawati  zna całą kreacje, jest bardzo zaniepokojona, Wie że umysł człowieka bez przerwy wytwarza karmę; każdy oddech, każda myśl, każda akcja tworzy karmę. Więc jako matka, martwi się o wszystkich, dlatego pyta absolutu >>Jak można osiągnąć lotosowe stopy Pana? Jak można osiągnąć łaskę Pana<<. Widząc  więc jej oddanie oraz jej troskę o swoje dzieci jako Matki, powiedział:



WERSET 4


Īśvara uvāca:

mamarūpāsi devi twam

twat-prītjartham wadāmjaham,

lokopakārakah praśno

na kenāpi krtah purā



“Śankara Bhagawan powiedział do Parwati: ‘Nie ma różnicy między mną a tobą. Nawet gdy jesteśmy oddzielnie w dwóch formach, wciąż jesteśmy jednym. Jesteś formą mnie samego, nie jedynie w formie lecz nawet w samej jaźni.’ Śiwa i śakti są jednym. Tak samo jak Radha i Kryszna są jednym. Dlatego powiedział >> Wyjaśnię tą tajemnicę, wyjaśnienie co leży za tym sekretem oddanie, sekret guru; nie dlatego że mnie o to poprosiłaś, lecz wyjaśnię ci ten sekret oddania z miłości jaką mam dla ciebie.<< Następnie dodał, >>Nikt we wszechświecie nigdy nie zadał mi tego pytania. Jesteś pierwszą która mi je zadała i poprzez odpowiedź na nie, poprzez twoje zrozumienie, wszystkie loki, cały wszechświat będzie czerpał korzyści z tego błogosławieństwa<<."





WERSET 18


gurumūrtim smarennitjam

gurunāma sadā apet,

Gurorāñām prakurwīta

guror-anjanna bhāwajet



Tutaj Śankara Bhagawan mówi, >>Medytuj bez przerwy, nieustannie nad formą Mistrza, z głębokim oddaniem oraz miłością.<< Nie jedynie medytować, lecz powiedział również, aby bez ustanku intonować, powtarzać, robić dźapę z imieniem Mistrza, Guru. Ponadto powiedział >>Wykonuj polecenia Guru. Wykonuj to co powiedział bez zadawania pytań; wykonuj to, o co prosi z miłością i pokorą. Nie myśl o niczym innym poza Mistrzem.<<."

0 komentarze :