Podczas Nawaratri - 30
września tego roku - w Shree Peetha Nilaya (Springen, Niemcy),
Śri
Swami
Vishwananda
kontynuował
omawianie Guru
Gity,
od
wersu
41
do
90.
Oto
fragment
tego
komentarza.
WERSET
62
tadedźati
tannaidźati
taddūre
tatsamīpake
tadantarasja
sarwasja
tadu
sarwasja
bāhjatah
Te
wersy
mówią,
że
nie
ma
takiego
miejsca,
gdzie
by
nie
było
guru.
Czy
się
porusza
czy
nie,
jest
zawsze
obecny.
Guru
może
wydawać
się
odległy,
lecz
w
rzeczywistości
on
jest
tym,
który
jest
najbliższej.
Niektórym
z
kolei
może
się
wydawać,
że
jest
bardzo
blisko,
a
jednak
jest
daleko.
Możecie
widzieć
kogoś
bardzo
blisko
guru,
lecz
fizyczna
bliskość
nie
oznacza
zbyt
wiele.
Fizyczna
bliskość
to
skutek
samskar
z
przeszłości.
Z
tego
powodu
guru
musi
niektórych
trzymać
blisko
siebie,
a
niektórych
daleko.
To,
że
guru
jest
daleko,
a
jednocześnie
blisko
oznacza,
że
jest
daleki
dla
umysłu.
Trudno
jest
pojąć
go
umysłem,
ponieważ
umysł
zawsze
patrzy
na
guru
z
zewnątrz.
Umysł
stale
krąży
wokół
spraw
na
zewnątrz
i
wtedy
widzi
się
tylko
to,
co
jest
na
zewnątrz.
Jeśli
patrzycie
na
zewnątrz,
będziecie
widzieli
dystans
i
oddalenie.
Ale
jeśli
popatrzycie
z
punktu
widzenia
świadomości,
kiedy
wejrzycie
w
swoje
serce,
zobaczycie,
że
guru
jest
najdroższą
i
najbliższą
osobą.
Kiedy
dostrzeżecie
guru
wewnątrz,
będziecie
dostrzegali
go
wszędzie.
WERSET
82
jasmāt
parataram
nāsti
neti
netīti
wai
śrutih
manasā
waćasā
ćaiwa
nitjam
āradhajed
gurum
Tutaj
Bhagawan
Śankara
powiedział,
że
kiedy
jesteście
poddani
guru,
wasz
umysł
nie
powinien
wędrować
wokoło.
Wasz
umysł
powinien
być
stale
skupiony
na
guru.
Wasza
mowa
– kiedy
o
czymś
mówicie,
to
nie
powinny
być
próżne
pogaduszki,
rozmowa
zawsze
powinna
dotyczyć
mistrza.
Guru
jest
wszystkim,
więc
nie
da
się
nałożyć
na
niego
żadnych
ograniczeń.
Ktoś
może
postrzegać
go
ograniczonym
umysłem,
a
jednak
on
jest
ponad
to.
Nawet
w
Wedach
jest
powiedziane,
że
guru
to
„nie
to,
nie
to”
(neti
neti).
Nawet
jeśli
powiecie,
że
pojęliście
guru,
on
sprawi,
że
uświadomicie
sobie,
że
go
nie
pojęliście.
Nawet
jeśli
wydaje
się
wam,
że
znacie
guru,
on
sprawi,
że
uświadomicie
sobie,
że
tak
naprawdę
go
nie
znacie.
Widzicie
tylko
tyle,
ile
on
chce,
żebyście
widzieli.
Możecie
postrzegać
go
tylko
tam,
gdzie
on
chce,
abyście
go
postrzegali.
On
może
sprawić,
że
będziecie
myśleli,
że
go
znacie,
ale
w
rzeczywistości
nie
znacie
go.
To
jest
cecha
prawdziwego
guru.
Kiedy
zaczynacie
myśleć,
że
go
znacie,
za
chwilę
pokaże
wam
swój
inny
aspekt,
którego
nie
znacie.
I
kiedy
już
wam
się
wydaje,
że
opanowaliście
ten
aspekt,
on
przybierze
kolejny.
Guru
jest
jak...
(ktoś
podpowiada:
„kameleon”).
Nie.
Kameleon
przybiera
kolor
tła,
na
którym
go
postawicie.
Jeśli
postawicie
kameleona
na
czerwonym,
stanie
się
czerwony,
ale
kiedy
postawicie
guru
na
czerwonym,
on
stanie
się
zielony
(śmiech).
Tak
więc
nie
da
się
pojąć
guru
umysłem,
ale
z
miłością
można
już
dostrzec
pewną
rzeczywistość.
WERSET
88
śrīmat
parabrahma
gurum
smarāmi
śrīmat
parabrahma
gurum
wadāmi
śrīmat
parabrahma
gurum
namāmi
śrīmat
parabrahma
gurum
bhadźāmi
Bhagawan
Śankara
mówi
tutaj:
»Pamiętam
o
swoim
guru,
który
jest
najwyższym,
transcendentnym
Absolutem,
samym
Narajaną.
Wielbię
tego,
który
jest
Parabrahmanem.
Nieustannie
nad
nim
medytuję,
a
słowa
uwielbienia
stale
są
na
moich
ustach.
Kłaniam
się
swojemu
guru,
który
jest
Parabrahmanem.
Pozdrawiam
tego,
który
jest
Najwyższym
Panem
we
własnej
osobie.
Służę
swojemu
guru,
który
jest
Parabrahmanem«.
To
jest
mantra,
którą
powinien
śpiewać
bhakta
lub
osoba
prawdziwie
poddana
stopom
guru.
To
pierwsza
rzecz,
jaką
powinno
się
robić
rano
-
nawet
jeszcze
przed
wstaniem
z
łóżka.
Śpiewając
te
cztery
wersy,
przypominamy
sobie,
kim
jest
guru.
Sam
Pan
Kryszna
powiedział
»Ja
jestem
Parabrahmanem«”.
zdjęcie
z
guru
pudźy
podczas
Nawaratri
0 komentarze :
Prześlij komentarz