Śri Swami Vishwananda
zdecydował się wygłosić komentarz do Śrīmad Bhagawad Gity, odwiecznego
słowa Pana Śri Kryszny. Cykl będzie trwał 18 dni, a każdy dzień będzie
przeznaczony na jeden rozdział. Gurudźi będzie komentował, patrząc na dzieło
szczególnie z perspektywy bhakti (pełnego
miłości oddania Bogu).
Teraz,
dostarczymy małej porcji komentarzy na blogu dla tych, którzy nie mogą
uczestniczyć w kursie. W późniejszym czasie komentarze Gity będą w
całości dostępne zarówno w postaci książki, jak również zestawu płyt CD oraz
DVD.
31 lipca 2014 roku, Swamidźi omówił
rozdział 2. Bhagawad Gity,
zatytułowany Sānkhja Joga (Joga czystego pojmowania).*
Rozdział 2. jest
niejako krótkim streszczeniem całej Bhagawad
Gity. Porusza tematy, takie jak: gjāna
joga, karma joga oraz bhakti joga, które w dalszej części
zostały omówione bardziej szczegółowo.
Główne tematy omówione w rozdziale:
1.
Ardźuna jest
przeciwny wojnie.
2.
Rozpoczyna się
nauczanie Bhagawad Gity.
3.
Ātma (dusza)
jest nieśmiertelna, zaś ciało tymczasowe i przemijające.
4.
Śmierć ciała i
transmigracja duszy.
5.
Pan Kryszna
przypomina Ardźunie o jego obowiązkach, wynikających ze statusu wojownika.
6.
Wedy
poruszają zarówno materialne, jak i duchowe aspekty życia.
7.
Wgląd w
zagadnienia karma jogi.
8.
Niebezpieczeństwa
wynikające z braku kontroli nad zmysłami.
9.
Osiągnięcie
spokoju i szczęścia poprzez kontrolę zmysłów oraz samopoznanie.
Fragment komentowany przez
Swamidźiego:
mātrā-sparśās tu kaunteja
śītoszna-sukha-duhkha-dāh
āgamāpājino ’nitjās
tāms titikszaswa bhārata
(Źródło: Śrīmd Bhagawad Gita, 2.14)
O synu Kuntī, interakcja zmysłów z obiektami natury
materialnej, dająca wrażenie ciepła i zimna, przyjemności i bólu – wszystko to
są rzeczy przemijające, które pojawiają się i odchodzą. Naucz się znosić je bez
niepokoju, o potomku Bharaty (Ardźuno).
„Mātrā oznacza >>zmysły<<, a sparśās oznacza >>dotyk<<, >>kontakt<<
– zatem mātrā-sparśās to >>percepcja
zmysłowa<<. Cokolwiek wchodzi w kontakt ze zmysłami, w kontakt z umysłem
– gorąco, dźwięk, dotyk, barwa, smak oraz zapach – są to produkty zmysłów.
Gorąco i zimno, przyjemność i ból zawsze tam są. Zatem ktokolwiek zwraca swoją
uwagę na zewnątrz, ku narządom zmysłów i ich obiektom, jest uwikłany w dualizm.
Nie będzie świadomy wspaniałości, jaką jest nieśmiertelność duszy. Kiedy umysł
jest stale skupiony na tym, co ograniczone, tkwi się w pułapce dualizmu. Stąd
wrażenie zimna, gorąca, przyjemności czy bólu. Doświadczanie dualistyczne
przynosi zatem radość, smutek i tym podobne.
W tym wersie Kryszna
prosi Ardźunę:
– Wznieś się ponad
przyjemność i ból. Przestań grać w tym dramacie i przypomnij sobie, że jesteś
nieśmiertelny.
Kryszna wciąż na
nowo mówi o tym samym – o wieczności duszy – aby przypomnieć o tym Ardźunie.
Wiecie, jak to jest – czasami trzeba komuś dziesięć razy przypominać, aby coś
dostać. Taka jest natura umysłu. Dopóki nie przyzwyczai się do pewnej
rzeczywistości, łatwo o niej zapomina i skacze wokoło.
Jesteście tu, aby
patrzeć z pozycji świadka, jesteście Wielkim Świadkiem. Jedynie wtedy, kiedy
uświadomicie sobie, że jesteście Wielkim Obserwatorem, będziecie potrafili
obserwować życie, nie będąc z nim związani. Będziecie nieprzywiązani!”
Komentarz jednego z
uczestników:
„Wprost
brak mi słów. Głęboka wiedza odnośnie rozdziału 2, którą podzielił się Swami,
pozwala mi uświadomić sobie, że
powinniśmy stale skupiać się na Bogu. Powinniśmy nieustannie przypominać sobie,
że Bóg jest we wszystkim”. -
Dakshesh, Polska
* Joga
czystego pojmowania to dosłowne tłumaczenie tytułu rozdziału 2. z sanskrytu.
Sānkhja to
termin oznaczający nazwę jednej z sześciu głównych szkół filozofii
hinduistycznej oraz klasycznej filozofii indyjskiej. Oznacza drogę czystego
zrozumienia. Jej autorstwo przypisywane jest mędrcowi Kapili.
Sānkhja jest
filozofią czysto dualistyczną. Wg niej wszechświat składa się z dwóch
rzeczywistości puruszy (świadomości)
oraz prakryti (królestwa zjawisk w
świecie materialnym). Dusza (dźiwa),
czyli purusza, jest związana z prakryti poprzez pożądanie i pragnienia,
stąd podlega cyklowi koła narodzin i śmierci, a kres tym więzom przynosi moksza – wyzwolenie.
0 komentarze :
Prześlij komentarz