wtorek, 29 lipca 2014

Wywiad ze Śri Swamim Vishwanandą



Podczas podróży po Włoszech w marcu tego roku, Śri Swami Vishwananda udzielił wywiadu. Przeprowadzający wywiad Amrir Ananda Giri J. rozpoczął od pytania, jak czterej guru, wymienieni w poniższym fragmencie modlitwy do guru, działają poprzez Swamidźiego.
gurur brahmā gurur wisznuh
gurur dewo maheśwarāh
gu
ru sākszāt param brahma
tasmai śrī gurawe namaha

SSV: Bardzo ważne jest, aby zrozumieć tę mantrę. Nie ma czterech różnych guru, wszyscy czworo są Jednym. Istnieje tylko jeden guru: guru jest Brahmą, guru jest Wisznu, guru jest Śiwą, a także Parabrahmą (inaczej najwyższym Brahmanem, jaźnią). Oczywiście, w tradycji hinduskiej wielbimy Boga. Oddajemy wielką cześć Bogu - Bóg jest najwyższy, ale boska świadomość istnieje wszędzie, we wszystkim. Nie ma takiego miejsca, w którym Bóg nie byłby obecny. Kryszna powiedział w Bhagawad Gicie: „Przyjdę w postaci mistrza, w postaci guru”.

Guru reprezentuje stwórcę, obrońcę i niszczyciela. Guru jest też Parabrahmą, ponieważ w tradycji hinduskiej nie możemy osiągnąć łaski Boga bez łaski mistrza. I nie tylko w tradycji hinduskiej. Jest tak we wszystkich tradycjach. Nie można zbliżyć się do Boga bez otrzymania łaski - mistrzowie niosą tę łaskę. Więc, jeżeli uczeń lub wielbiciel jest w bliskiej relacji z mistrzem, jeżeli jest połączony z mistrzem, mistrz wylewa na niego łaskę. A kiedy dana osoba otrzyma tę łaskę, wtedy zacznie postrzegać Boga. Wtedy zauważy, że nie ma różnicy pomiędzy mistrzem a Bogiem. Nie ma różnicy pomiędzy Bogiem a jego uczniem. Guru przeszedł drogę ucznia i osiągnął boską świadomość. On i Bóg stali się jednym. Ale jedno pozostaje jasne: guru zawsze będzie wiedział, gdzie jest jego miejsce, a gdzie miejsce Boga.

Przedwczoraj powiedziałem, że Kabir miał w swoim życiu wizję: z jednej strony stał jego guru, a z drugiej strony Kryszna. Miał on wielki dylemat: „Przed kim powinienem najpierw się pokłonić, przed guru czy przed Gowindą?” Po czym oddał najpierw pokłon guru. Dlaczego? Bez łaski mistrza nigdy nie odnalazłby Gowindy, nigdy nie odnalazłby Boga. Ale dzięki łasce mistrza odnalazł Krysznę.

Tak samo dzieje się w życiu wszystkich innych wielkich postaci. Sam Śri Adi Śankaraćarja powiedział: „Byłem wielkim uczonym. Poznałem wszystkie Wedy, wszystkie Upaniszady, wszystkie Purany, a jednak bez łaski mojego mistrza, bez błogosławieństwa guru, nic nie jest możliwe”.

To właśnie oznacza ten werset. Mówi on, że guru jest Stwórcą. Guru jest tym, który stwarza pewną maję, pewne sytuacje, pewien kierunek w życiu wielbiciela czy ucznia.


On jest tym, który wszystko podtrzymuje pod postacią Wisznu. On jest tym, który daje wiedzę do tego, aby podtrzymywać, daje wiedzę, żeby wielbiciel mógł zrozumieć, dokąd jest prowadzony.


Guru jest Śiwą, bo On jest tym, który niszczy ignorancję. To oznacza słowo guru. Guru znaczy „ten, który usuwa ciemność”. W tej formie jest on Śiwą, który niszczy ignorancję, ciemność ignorancji i powoduje, że dana osoba jaśnieje swoją prawdziwą jaźnią. Guru jest jednym w tych trzech osobach.

Następny werset mówi: „Guru sākszāt param brahma”. Guru sākszāt param brahmaznaczy, że guru jest Najwyższym. Tutaj guru nie jest guru w pojęciu fizycznym, ale nauczycielem wszechświata - samym Bogiem.


Całego wywiadu można wysłuchać (i obejrzeć) tutaj.


0 komentarze :