WAIDJANATH
W czasach Pana Ramy żył dziesięciogłowy demoniczny król o imieniu Rawana, który chciał, aby jego stolica – Sri Lanka stała się nie do zdobycia dzięki obecności Pana Śiwy. Dzięki jego modlitwom, Pan Śiwa zgodził się, aby w Sri Lance został umieszczony Dźjotirlingam, jednak pod warunkiem, że lingam nie będzie nigdy przeniesiony z miejsca, w którym stanie na ziemi. Bogowie byli świadomi tego, że jeśli Rawana osiągnie swój cel, będzie to miało straszliwe konsekwencje. Aby temu zapobiec, Bóg wody Waruna dostał się do żołądka Rawany, który poruszał się wimanem – latającym rydwanem i zmusił go do wylądowania, aby demon mógł uwolnić wodę ze swego ciała, a mówiąc wprost – oddać mocz. Kiedy Rawana wylądował, pojawił się Maha Wisznu pod postacią bramina. Rawana poprosił „bramina”, aby potrzymał przez chwilę lingam Śiwy, trzymając go z dala od ziemi. Kiedy tylko demon się oddalił, Maha Wisznu ustawił lingam na ziemi i zniknął. Po tym, co się stało, Rawana postanowił odbyć pokutę do Pana Śiwy, ofiarowując Mu dziewięć spośród swoich głów. Pan Śiwa był zadowolony z jego oddania, dlatego zwrócił mu jego głowy. Można powiedzieć, że przypomina to uzdrowienie przez lekarza, dlatego ten Dźjotirlingam Śiwy znany jest pod nazwą Waidjanath – „lekarz”.
WISZWANATH
Wiszwanath Dźjotirlingam znajduje się w świętym mieście Varanasi, znanym także jako Kashi lub Benares. Mówi się, że w Varanasi pojawił się pierwszy spośród Dźjotirlingamów. To tutaj Pan Śiwa pojawił się Brahmie i Wisznu pod postacią ognistego słupa światła. Brahma i Wisznu, z powodu sporu o to, kto z nich stoi wyżej, rozpoczęli konkurencję, kto pierwszy znajdzie granice manifestacji Śiwy. Jak można się było tego spodziewać, wygrał Wisznu oświadczając, że Śiwa jest bezgraniczny, natomiast Brahma skłamał, mówiąc, że znalazł Jego granice. Z powodu tego kłamstwa Pan Śiwa rzucił na Brahmę klątwe, wynikiem której Brahma nie będzie już nigdy obiektem kultu. Wiszwanath Dźjotirlingam przyciąga wielu pielgrzymów i jest to jedno z najpopularniejszych miejsc pielgrzymkowych w całych Indiach.
RAMEŚWAR
Pan Rama był niezadowolony po tym, jak uśmiercił demonicznego króla Rawanę, ponieważ w ten sposób zabił bramina (Rawana był prawnukiem Brahmy). Jednocześnie odczuwał potrzebę wyrażenia swojej wdzięczności dla Pana Śiwy, w związku z czym poprosił Hanumana, aby ten przyniósł Mu lingam Śiwy z Benares. Ale ponieważ Hanuman spóźnił się i ominął go najpomyślniejszy moment modlitw, Sita Dewi uformowała lingam Śiwy z ziemi, znany obecnie jako Rameśwar – Pan Ramy. Lingam, który Hanuman przywiózł ze sobą, otrzymał miejsce obok lingamu Rameśwar i nadano mu nazwę Kaasilingam. Zgodnie z tradycją, w pierwszej kolejności oddaje się cześć Kaasilingamowi, a następnie lingamowi Rameśwar.
KADERNATH
Po zakończeniu bitwy na polu Kurukszetry pomiędzy Pandawami a Kaurawami, Pan Kryszna polecił Pandawom, aby postarali się o darszan Pana Śiwy. Kiedy ścigali oni Pana Śiwę, który przyjął postać byka, Bhima tak mocno pociągnął Jego ogon, że odpadła Mu głowa i poszybowała aż do Nepalu. Reszta ciała pozostała w miejscu o nazwie Kedar i to właśnie tutaj Pan Śiwa udzielił darszanu Pandawom. Na pamiątkę tego wydarzenia Pan Śiwa obiecał pozostać w Kedarze pod postacią Dźjotirlingamu.
„Przyjrzyjmy się lingamowi Śiwy – co widzimy? Lingam dzieli się na trzy części – górną część, środkową oraz podstawę. Podstawa symbolizuje stworzenie, część środkowa wyraża ochronę, natomiast górna część to zniszczenie. Cały lingam symbolizuje również nieskończoność, ponieważ nie ma on początku ani końca. Jest okrągły, a kiedy poruszamy się po okrągłym obiekcie, bez wzgledu na to, gdzie zaczniemy, idąc dokoła dochodzimy do tego samego punktu”. – Sri Swami Vishwananda
0 komentarze :
Prześlij komentarz