Indie to kraj znany ze świętych miejsc pielgrzymek, kraj, w którym przychodzili na świat wielcy święci i w którym odkrywano ponadczasowe prawdy, a Bóg objawiał się swoim wielbicielom. Z Panem Śiwą wiąże się dwanaście głównych miejsc pielgrzymkowych, które zawdzięczają swój święty charakter obecności Dźjotirlingamu – samorzutnie zamanifestowanej formy Pana Śiwy. W naszej 3-częściowej serii postów przyjrzymy się bliżej wszystkim dwunastu manifestacjom i związanym z nimi historiom, w których pojawia się sam Pan Śiwa. "Hara Hara Mahadew!"
SOMNATH
Somnath Dźjotirlingam znajduje się w indyjskim Gujarat. Według związanej z nim historii, Czandra –bóg księżyca – poślubił 27 córek Pradźapati Daksza, spośród których Miłością darzył jedynie Rohini. Z tego też powodu Pradźapati Daksz rzucił na niego klątwę, w wyniku której Czandra stracił całe swoje piękno i blask. Pan Brahma poradził mu odbycie surowej pokuty, aby zadowolić Pana Śiwę. W końcu, po dłuższym czasie Pan Śiwa dał mu swoje błogosławieństwo i od tamtej pory Czandra na przemian odzyskuje i traci swój blask w piętnastodniowych cyklach. Błogosławieństwo Śiwy stało się także przyczyną zamanifestowania się Somnath Dźjotirlingamu.
MAHAKALEŚWAR
Mahakaleśwar Dźjotirlingam znajduje się w Ujjain, w Indiach. Mówi się, że król Czandrasena – władca Ujjain, był wielkim bhaktą Pana Śiwy. Pewnego razu mały chłopiec imieniem Śrikar, zainspirowany oddaniem króla, postanowił wielbić kamień jako lingam Śiwy. Mimo drwin ze strony matki oraz innych osób, oddanie Śrikara nie przestawało wzrastać. W tamtym czasie miasto Ujjain zostało zaatakowane przez demona Duszanę i jednocześnie przez wrogo nastawionych sąsiadów. Król Czandrasena zwrócił się z prośbą o pomoc do Pana Śiwy, który przyjął następnie straszną formę Mahakali i zniszczył demona, a także jego wrogów. Dzięki oddaniu Śrikara, króla Czandraseny i miejscowych kapłanów, Pan Śiwa zamanifestował się w mieście pod postacią Dźjotirlingamu, aby chronić swych wielbicieli.
OMKAREŚWAR
Z Omkareśwar Dźjotirlingamem wiąże się kilka historii. Jedna z nich opowiada o tym, jak Boski Mędrzec Narada śpiewał Górze Windhji pieśni o chwale Góry Meru. Słuchając ich, Góra Windhja poczuła zazdrość i postanowiła oddać się pokucie dla Pana Śiwy. Mahadewa był zadowolony z jej praktyki i obdarzył ją specjalną łaską, w wyniku której stała się wyższa niż Góra Meru. Mówi się, że lingam, który wielbiła Góra Windhja podzielony był na dwie części. Jedna z nich stała się Omkareśwar Dźjotirlingamem, natomiast druga znana jest pod nazwą Mamaleśwar bądź Amareśwar.
NAGEŚWAR
Śiwa Purana podaje historię, w której demon Daruka, wraz ze swoją żoną Daruki, uwięził wielu wielbicieli Pana Śiwy. Z powodu swej dumy, demon i jego żona zamierzali doprowadzić do tego, aby zaprzestano odprawiania pomyślnych ceremonii i rytuałów. Jednym z uwięzionych wielbicieli Śiwy był bhakta o imieniu Suprija. Ponieważ zalecił on współwięźniom intonowanie „Om Namah Śiwaja”, Daruka postawił sobie za cel zgładzenie go. Kiedy demon rzucił się na Supriję, aby go zabić, dokładnie w tym momencie zamanifestował się Pan Śiwa i unicestwił Darukę, a także jego żonę. Na prośbę wielbicieli Pan Śiwa pozostał w tym miejscu pod postacią Nageśwar Dźjotirlingamu.
„Nie ma nic takiego, co by było
twoje. Jesteś Atmą. Nawet to ciało nie należy do ciebie. Ciało
zbudowane jest z pięciu żywiołów i pozostanie ono niczym innym,
jak tylko tymi pięcioma żywiołami. Dlatego właśnie Śiwa
reprezentuje destrukcję i pokazuje ci, że wszystko, co tutaj
zgromadziłeś, wszystko to, co nazywasz „moje”, w ostatecznym
rozrachunku nie należy do ciebie. Twoja jest jedynie czysta
świadomość, którą starasz się osiągnąć w swoim życiu”. –
Sri Swami Vishwananda
Zbliża się Maha Śiwaratri! Zarejestruj się już dziś, aby zarezerwować sobie miejsce w Shree Peetha Nilaya: http://www.bhaktimarga.org/events/event/maha-shivaratri
0 komentarze :
Prześlij komentarz