TRIMBAKEŚWAR
Trimbakeśwar Dźjotirlingam znaduje się w indyjskim regionie Nashik. Lingam umieszczony jest pod ziemią. Posiada trzy części, które reprezentują Brahmę, Wisznu i Śiwę, i stąd pochodzi jego nazwa „Trimbakeśwar”, co oznacza „Trzech Panów”. Jedna z legend związanych z tym lingamem opowiada o Gautamie – mędrcu, który został wmieszany w zabicie krowy. Ryszi poradzili Gautamie, aby dla zmycia grzechu oddał się pokucie, dedykując ją Panu Śiwie. Gautama modlił się i prosił Mahadewę, aby przysłał Matkę Gangę do jego pustelni w celu dokonania oczyszczenia. Śiwa, wzruszony szczerością i oddaniem Gautamy, wysłał do niego rzekę Gadawari, którą określa się często mianem „Gangesu południa”. Trimbakeśwar Dźjotirlingam zamanifestował się po tym, jak pan Śiwa ukazał się mędrcowi Gautamie.
MALLIKARDŹUNA
Dźjotirlingam Mallikardźuna znajduje się w południowoindyjskim regionie Andhra Pradesh. Jak podaje Śiwa Purana, Pan Ganeśa wygrał ze swoim bratem Kartikeją wyścig dokoła świata, okrążając Śiwę i Parwati, dzięki czemu mógł ożenić się jako pierwszy. Kartikeja był bardzo niezadowolony z powodu swojej przegranej, w związku z czym udał się w kierunku góry Kraunch, a za nim podążyli Śiwa i Parwati. Kiedy dotarli do góry, Kartikei już nie było, ale postanowili tam pozostać. To w tym właśnie miejscu Pan Śiwa przyjął formę Dźjotirlingamu o nazwie Mallikardźuna.
GRIŚNEŚWAR
Na górze Dewagiri żył pewien bramin imieniem Brahmawetta Sudharm. Ponieważ on i jego żona Sudeha nie mogli mieć potomstwa, Sudeha przekonała swoją siostrę Ghuszmę, aby również poślubiła Sudharma. Ghuszma oddawała cześć 101 lingamom Śiwy uformowanych z ziemi i codziennie ofiarowywała je do pobliskiego jeziora. Dzięki tym praktykom wkrótce poczęła dziecko. Z czasem Sudeha stała się zazdrosna o swoją siostrę, aż w końcu owa zazdrość sprawiła, że Sudeha zabiła syna Ghuszmy i wrzuciła jego ciało do jeziora. Następnego dnia, kiedy Ghuszma ofiarowywała 101 lingamów Śiwy do jeziora, Pan Śiwa ukazał się jej oczom i powiedział jej o tym, co się stało z jej synem. Ghuszma poprosiła Mahadewę, aby wybaczył jej siostrze i aby zawsze był w pobliżu Dewagiri. Pan Śiwa spełnił jej życzenie i zamanifestował Dźjotirlingam Griśneśwar, natomiast jezioro otrzymało nazwę Śiwalaja
BHIMAŚANKAR
Zgodnie z pewną legendą, demon o imieniu Bhima wziął w niewolę Kamrupeśwara, który był wielbicielem Śiwy. Kiedy Kamrupeśwar odmówił uznania Bhimy za swego pana i oddania mu czci, demon chwycił za miecz z zamiarem rozłupania lingamu Śiwy. W tym momencie zamanifestował się Pan Śiwa i zaczęła się bitwa, w wyniku której Pan Śiwa obrócił Bhimę w popiół. Po tym wydarzeniu, na życzenie mędrców i bogów Pan Śiwa zamanifestował się pod postacią Bhimaśankar Dźjotirlingamu.
„Śiwa symbolizuje umysł, dlatego nazywany jest Gjaneśwarą. Znana jest także inna forma Śiwy – Dakszinamurti, czyli ten, który obdarowuje wiedzą. Ale czym jest wiedza? Nie chodzi o wiedzę, która wypełnia umysł. Na ścieżce bhakti trzeba mieć trochę wiedzy na pewne tematy, jednakże nawet i tę wiedzę należy odsuwać na bok. Ponieważ wiedza na temat Jaźni – Brahma Dźjan – wykracza poza wiedzę umysłową”. – Sri Swami Vishwananda
0 komentarze :
Prześlij komentarz