„Śailaputri reprezentuje błogosławieństwo
Guru, ‘sadhanę-bhakti’, ponieważ Ona jest tą, która daje śakti
– moc
aktywizującą naszą sadhanę, dzięki której rozpoczyna się nasza wewnętrzna podróż. Błogosławieństwo to jest
bardzo ważne, ponieważ unicestwia naszą dumę i ego.”
– Sri Swami Vishwananda
Imię Bogini: Śailaputri
Pierwsza noc Nawaratri dedykowana jest
bogini Śailaputri. ‘Śaila’ oznacza ‘Himalaje’, natomiast ‘putri’ to ‘córka’, Śailaputri jest zatem córką króla Himawana – Pana Himalajów. "W swojej poprzedniej inkarnacji była Sati – córką króla Dakszy i
złożyła wówczas samą siebie w ofierze, ponieważ Jej ojciec nie darzył
szacunkiem Pana Śiwy, który był Jej mężem."
Śailaputri usadowiona jest na wole, w
prawej ręce trzyma trójząb, a w lewej kwiat lotosu. Często mówi się o Niej jako
o najpotężniejszej i najbardziej gloryfikowanej spośród wszystkich form Durgi. Śailaputri jest także boginią czakry muladhary,
czyli czakry podstawy.
Główne wydarzenia:
Święto Nawaratri rozpoczęło się przy świątyni Kali, gdzie wielbiciele
zebrali się, aby obejść Shree Peetha Nilaya w procesji. Na przedzie procesji
niesiono różne murti Boskiej Matki,
podczas gdy reszta pochodu dzielnie maszerowała pomimo padającego deszczu.
Kiedy procesja dotarła do namiotu, murti
zostały umieszczone w odpowiednich miejscach na ołtarzu, po czym wszyscy
uczestnicy mogli zająć swoje miejsca owijając się kocami.
Sri Swami Vishwananda był już obecny w namiocie, czyniąc odpowiednie
przygotowania do ceremonii. Kiedy wszyscy zajęli już swoje miejsca i wszystko
było przygotowane, Swamidźi wygłosił krótką przemowę oraz poprowadził
medytację. W przemowie podkreślił, jak ważne jest święto Nawaratri oraz że każdy
powinien wykorzystać te dziewięć nocy, aby połączyć się z Miłością Boskiej
Matki i dać się przenieść tam, gdzie rezyduje Narajana. W medytacji
poprowadzonej przez Swamidźiego wszyscy zamknęli oczy i skupili się na swoich
sercach. Swamidźi powiedział, że zanim będziemy w stanie dostrzec Boską Matkę w
świecie zewnętrznym, musimy rozpoznać Ją w swoim wnętrzu.
Ceremonie rozpoczęły się pudźą do Guru. Warto pamiętać, dlaczego
zawsze w pierwszej kolejności wykonujemy pudźę
do Guru – to poprzez łaskę Guru możemy osiągnąć łaskę Boskiej Matki oraz łaskę
Boga. Po zakończeniu pudźy do Guru
wykonano zwyczajowe rytuały, takie jak kalasz pudźę
do Dziewięciu Bogiń (przywołanie każdej pośród dziewięciu bogiń do kalasza) oraz Bhairawa pudźę. Pudźa ta
ma szczególne znaczenie w przypadku oddawania czci Mateczce ze względu na
błogosławieństwo wisznuickiej dewi
dla demona Bhairawy.
Ogólnie rzecz biorąc, pośród energetyzujących bhadźanów wykonywanych przez zespół muzyczny, intonowania Dewi Sahasranam
oraz barwnych dekoracji stanowiących oprawę ceremonii, noc zakończyła się
tańcem i podskakiwaniem z miłości do Boskiej Matki. Pierwsza noc Nawaratri
zdawała się być kompletna pod każdym względem, a to był dopiero początek. Co
jeszcze nas czeka?
0 komentarze :
Prześlij komentarz