poniedziałek, 19 października 2015

Nawaratri 2015: dzień 1 - Śailaputri Dewi


„Śailaputri reprezentuje błogosławieństwo Guru, ‘sadhanę-bhakti’, ponieważ Ona jest tą, która daje śakti
 – moc aktywizującą naszą sadhanę, dzięki której rozpoczyna się nasza  wewnętrzna podróż. Błogosławieństwo to jest bardzo ważne, ponieważ unicestwia naszą dumę i ego.”

 – Sri Swami Vishwananda



Imię Bogini: Śailaputri



Pierwsza noc Nawaratri dedykowana jest bogini Śailaputri. ‘Śaila’ oznacza ‘Himalaje’, natomiast ‘putri’ to ‘córka’, Śailaputri jest zatem córką króla Himawana – Pana Himalajów. "W swojej poprzedniej inkarnacji była Sati – córką króla Dakszy i złożyła wówczas samą siebie w ofierze, ponieważ Jej ojciec nie darzył szacunkiem Pana Śiwy, który był Jej mężem."

Śailaputri usadowiona jest na wole, w prawej ręce trzyma trójząb, a w lewej kwiat lotosu. Często mówi się o Niej jako o najpotężniejszej i najbardziej gloryfikowanej spośród wszystkich form Durgi. Śailaputri jest także boginią czakry muladhary, czyli czakry podstawy.


Główne wydarzenia:

Święto Nawaratri rozpoczęło się przy świątyni Kali, gdzie wielbiciele zebrali się, aby obejść Shree Peetha Nilaya w procesji. Na przedzie procesji niesiono różne murti Boskiej Matki, podczas gdy reszta pochodu dzielnie maszerowała pomimo padającego deszczu. Kiedy procesja dotarła do namiotu, murti zostały umieszczone w odpowiednich miejscach na ołtarzu, po czym wszyscy uczestnicy mogli zająć swoje miejsca owijając się kocami.




Sri Swami Vishwananda był już obecny w namiocie, czyniąc odpowiednie przygotowania do ceremonii. Kiedy wszyscy zajęli już swoje miejsca i wszystko było przygotowane, Swamidźi wygłosił krótką przemowę oraz poprowadził medytację. W przemowie podkreślił, jak ważne jest święto Nawaratri oraz że każdy powinien wykorzystać te dziewięć nocy, aby połączyć się z Miłością Boskiej Matki i dać się przenieść tam, gdzie rezyduje Narajana. W medytacji poprowadzonej przez Swamidźiego wszyscy zamknęli oczy i skupili się na swoich sercach. Swamidźi powiedział, że zanim będziemy w stanie dostrzec Boską Matkę w świecie zewnętrznym, musimy rozpoznać Ją w swoim wnętrzu.




Ceremonie rozpoczęły się pudźą do Guru. Warto pamiętać, dlaczego zawsze w pierwszej kolejności wykonujemy pudźę do Guru – to poprzez łaskę Guru możemy osiągnąć łaskę Boskiej Matki oraz łaskę Boga. Po zakończeniu pudźy do Guru wykonano zwyczajowe rytuały, takie jak kalasz pudźę do Dziewięciu Bogiń (przywołanie każdej pośród dziewięciu bogiń do kalasza) oraz Bhairawa pudźę. Pudźa ta ma szczególne znaczenie w przypadku oddawania czci Mateczce ze względu na błogosławieństwo wisznuickiej dewi dla demona Bhairawy.




Ogólnie rzecz biorąc, pośród energetyzujących bhadźanów wykonywanych przez zespół muzyczny, intonowania Dewi Sahasranam oraz barwnych dekoracji stanowiących oprawę ceremonii, noc zakończyła się tańcem i podskakiwaniem z miłości do Boskiej Matki. Pierwsza noc Nawaratri zdawała się być kompletna pod każdym względem, a to był dopiero początek. Co jeszcze nas czeka?





Więcej relacji z wydarzenia można znaleźć na naszej stronie na Facebooku: https://www.facebook.com/SriSwamiVishwananda

0 komentarze :