wtorek, 19 sierpnia 2014

Rozdział 17: Kurs Bhagawad Gity ze Śri Swamim Vishwanandą






15 sierpnia 2014 Swamidźi omówił 17. rozdział Bhagawad Gīty, zatytułowany Śraddhātraja Wibhāga Joga – Trzy rodzaje wiary.


W rozdziale 17. Kryszna objaśnia trzy rodzaje wiary, myśli, działań, a nawet zwyczajów żywieniowych w odniesieniu do trzech gun (sił natury materialnej). Kryszna opowiada również Ardźunie o formule Om, tat, sat i tłumaczy, jak ważne są te słowa na ścieżce duchowej.


„Formuła Om tat sat jest potrójną definicją Brahmana (Najwyższego), przez którego zostali stworzeni bramini, Wedy i starożytne ceremonie ofiarne”. (Śrīmad Bhagawad Gītā, 17.23)


Główne tematy omówione w rozdziale:


1.        Trzy rodzaje wiary.

2.        Trzy rodzaje pożywienia.

3.        Trzy stopnie praktyk duchowych.

4.        Trzy typy tapasu (samodyscypliny).

5.        Trzy typy wyrzeczeń.

6.        Trzy rodzaje dobroczynności.

7.        Om tat sattrojakie imię Brahmana.


Fragment komentarza Swamidźiego:

abhisandhāja tu phalam
dambhārtham api ćaiwa jat
idźjate bharata-śresztha
tam jadźńām widdhi rādźasam

 (Źródło: Śrīmad Bhagawad Gītā, 17.12)


Ofiary spełniane dla osiągnięcia osobistej korzyści oraz na pokaz,
 o Ardźuno, są oznaką radźasowej natury.


„Bhagawān mówi tutaj, że jeśli robi się coś, mając na uwadze osobistą korzyść, np.: >>Panie Boże, proszę, daj mi samochód! Boże, proszę, daj mi męża! Boże, proszę, daj mi żonę! Daj mi bogactwo! Daj dom, sławę, prestiż, zwycięstwo, daj mi zdrowie, szczęście, radość<<.  tutaj chodzi tylko o to >>daj mi, daj mi, daj mi<<. Bhagavan mówi, że to są cechy radźasowe, u których źródła leżą prywatne cele i korzyści. Taki ktoś nigdy nie jest wolny.


Osoba, która kocha Pana, robi wszystko bez osobistej korzyści, nie oczekuje nagrody. Tacy ludzie są wolni. Ich nagrodą jest sam Bhagawān. Daje On siebie samego. Tę cudowną cechę posiada bhakta. Prawdziwy bhakta charakteryzuje się głęboką tęsknotą, nie może wytrzymać nawet chwili bez ukochanego”.




Komentarz jednego z uczestników:

„Dzisiaj, kiedy Swami mówił, mogłem wiele rzeczy odnieść do własnego życia. Przypomniałem sobie wiele osobistych doświadczeń ze Swamim i teraz mają one dla mnie większy sens. On nieustannie pokazuje nam, jak patrzeć na życie i jak żyć”. – Tobias, Szwajcaria


Śri Swami Vishwananda zdecydował się wygłosić komentarz do Śrīmad Bhagawad Gīty, odwiecznego słowa Pana Śri Kryszny. Cykl będzie trwał 18 dni, a każdy dzień będzie poświęcony jednemu rozdziałowi. Gurudźi będzie komentował, patrząc na dzieło szczególnie z perspektywy bhakti (pełnego miłości oddania Bogu).


Teraz dostarczymy małej porcji komentarzy na blogu dla tych, którzy nie mogą uczestniczyć w kursie. W późniejszym czasie komentarze Gīty będą w całości dostępne zarówno w postaci książki, jak również zestawu płyt CD oraz DVD.


0 komentarze :