12 sierpnia 2014 Swamidźi
omówił 14. rozdział Bhagawad Gīty, zatytułowany Gunatraja Wibhāga Joga
– Joga w odniesieniu do trzech gun (cech, sił) natury materialnej.
W
rozdziale 14 Kryszna wyróżnia trzy guny
(cechy): sattwę (dobroć), radźas (pasja,
porywczość) i tamas (ignorancja). Tłumaczy, jak ważne są
dobre cechy w bhakcie (wielbicielu). Wyjaśnia Ardźunie, że cechy te są
potrzebne, żeby rozwijać się na ścieżce duchowej, lecz ostatecznie należy się
wznieść się ponad te trzy guny.
Główne tematy omówione w rozdziale:
1.
Cechy charakterystyczne
trzech gun występujących w przyrodzie.
2.
Trzy guny jako środki
transmigracji duszy indywidualnej.
3.
Osiąganie wyzwolenia po
wzniesieniu się ponad trzy guny natury materialnej.
4.
Proces wznoszenia się ponad
trzy guny.
5.
Więzy trzech gun mogą
zostać zerwane poprzez pełną oddania miłość.
Fragment komentarza Swamidźiego:
sarwa dwāreszu dehe ’smin
prakāśa upadźājate
dźńānam jadā tadā widjād
wiwryddham sattwam itjuta
(Źródło:
Śrīmad Bhagawad Gītā, 14.11)
Kiedy wszystkie
bramy ciała zaleje światło – światło
zrozumienia, percepcji i wiedzy – należy rozumieć,
że w naturze [tej osoby]
nastąpił ogromny wzrost guny sattwicznej (guny dobroci).
„Bhagawān mówi tutaj, że
kiedy opanowuje was niepowstrzymana radość, czasem czujecie tak głęboką
szczęśliwość, że nie zdajecie sobie sprawy, skąd się wzięła. Odczuwacie wysublimowaną
radość wewnątrz siebie, zaczynacie się śmiać i płakać równocześnie, czujecie nagłą
ekscytację. Wtedy właśnie ma miejsce powódź światła – światła
zrozumienia. Wiecie, że odnaleźliście swoją drogę w życiu, znaleźliście swojego
guru i nie jesteście już przypadkową osobą na ulicy. Macie poczucie
przynależności i to poczucie rodzi wielką radość, że nie jesteście sami na
swojej ścieżce.
Dzięki temu światłu osiąga
się wnikliwość, zdolność rozróżniania i zrozumienie, czym jest życie, co jest
prawdą, co jest dobre, a co złe. Kiedy pojawia się światło mądrości, umysł
automatycznie kieruje się ze świata zewnętrznego do wewnątrz. Kiedy zwracacie
się do wewnątrz poprzez swoją sadhanę, przez medytację, automatycznie
pojawia się pewien brak przywiązania do świata zewnętrznego. Nic ze świata
zewnętrznego tak naprawdę was nie martwi, niczego się nie boicie, ponieważ wasze
zaufanie i miłość, wasza wiara jest silna”.
Komentarz jednego z uczestników:
„Wczorajszy wykład był
najbardziej praktyczny dla mnie. Jestem terapeutką zajmującą się ajurwedą i w
mojej pracy bardzo dużo zajmuję się trzema gunami. Jednak wczoraj zdałam sobie
sprawę, że powinnam trochę >>odpuścić<< i nie przywiązywać się tak
bardzo do trzech gun, ale umieścić je na właściwym miejscu. To było dla mnie
wielce praktyczne”.
– Kalavati,
Szwajcaria
Śri Swami
Vishwananda zdecydował się wygłosić komentarz do Śrīmad Bhagawad Gīty,
odwiecznego słowa Pana Śri Kryszny. Cykl będzie trwał 18 dni, a każdy dzień
będzie poświęcony jednemu rozdziałowi. Gurudźi będzie komentował, patrząc na
dzieło szczególnie z perspektywy bhakti (pełnego miłości oddania Bogu).
Teraz dostarczymy
małej porcji komentarzy na blogu dla tych, którzy nie mogą uczestniczyć w
kursie. W późniejszym czasie komentarze Gīty będą w całości dostępne
zarówno w postaci książki, jak również zestawu płyt CD oraz DVD.
0 komentarze :
Prześlij komentarz