sobota, 27 sierpnia 2016

Kurs Bhagawad Gity 2016 – dzień 4


Dzień 4 kurs bhagawad Gity z Paramahamsą Vishwanandą

„Tylko poprzez intonowanie, nie inaczej. To takie łatwe. Widzicie, jak łatwa jest duchowość? Jak łatwo jest urzeczywistnić Jaźń? Nie jest to w ogóle trudne. Wszystko to jest tylko w imię Pana: om namo narajenaje”. – Paramahamsa Vishwananda, 19 sierpnia 2016 r.


Czwartego dnia kursu Bhagawad Gity Paramahamsa Vishwananda streścił słowa Pana Kryszny, omawiając dość szybko Rozdziały 8 i 9, w związku z czym wieczór zakończył się o „wczesnej” porze – 21.30. W ciągu tego dnia Paramahamsa Vishwananda przypominał o tym, jak łatwa może być ścieżka duchowa dla tych, którzy są szczerze oddani Panu.

Rozdział 8 zatytułowany jest „Akśara Brahma Joga” i to właśnie w tym rozdziale Pan Kryszna wyjaśnia Ardźunie, w jaki sposób można osiągnąć Boga w momencie śmierci. Kryszna uczy, że ten jest prawdziwym wielbicielem, kto potrafi skupić umysł na Panu w ostatnim momencie życia. W odpowiedzi na to Ardźuna pragnie dowiedzieć się więcej.

Kurs Bhagawad Gity Paramahamsa VIshwananda

„Kiedy ktoś przekroczy ograniczenia materii, kiedy przestanie zajmować się powierzchownymi sprawami, Pan zacznie odsłaniać prawdę w jego sercu. W innej religii jest określenie ‘komunia Ducha Świętego’. O tym duchu, który jest w naszym wnętrzu, w Chrześcijaństwie mówi się ‘komunia Ducha Świętego’. Nie myślcie, że przyleci ptak, usiądzie wam na głowie i zrobi gniazdo. Nie. Gołąb nie wyląduje na waszej głowie, ta komunia ma miejsce w sercu – komunia pomiędzy duszą a Nadduszą, duszą wszystkich dusz. Oczyszczacie swój umysł, aby dostać się do serca, prawda? A kiedy umysł łączy się z sercem, powstaje coś jeszcze innego.

Kiedy używacie intelektu, kiedy umysł zostaje oczyszczony i zmieniony w intelekt, wówczas intelekt wkracza do serca i budzi się świadomość – świadomość duszy. Wtedy dusza się ujawnia. Kiedy świadomość zostaje oczyszczona, ujawnia duszę, a z kolei kiedy dusza zostaje oczyszczona, ujawnia Nadduszę – Najwyższą Duszę. To jest właśnie objawienie. Bóg objawia się tym, którzy są w pełni zatopieni w Boskiej szczęśliwości”. v– Paramahamsa Vishwananda, 19 sierpnia 2016 r.

Murti Paramahamsy Vishwanandy

W Rozdziale 8 Pan Kryszna ciągle powtarza Ardźunie, aby skupił się wyłącznie na Nim. Paramahamsa Vishwananda wyjaśnia tę część „Gity” w bardzo praktyczny sposób:

„Tutaj Bhagawan staje się najlepszym terapeutą duszy. W roli terapeuty poleca najlepszą ze wszystkich terapię. Mówi: ‘Oddaj mi swój umysł! Poddaj go mnie!’. Zwykły terapeuta, jak wiecie, miałby wiele różnych zaleceń, prawda? Tak więc Bhagawan również to robi i jako doskonały terapeuta mówi: ‘Niech twój umysł skupi się na mnie. Nie daj się wciągnąć w rutynę dnia codziennego, nie rób z siebie niewolnika tej iluzji, intonuj moje imię. To łatwe, nie musisz nic robić, skup tylko umysł na mnie i śpiewaj moje imię. Łatwizna! Tylko dwie rzeczy masz do zrobienia. Rób te dwie rzeczy, a obiecuję ci, że będziesz już zawsze szczęśliwy, osiągniesz tę błogość, ten wieczny pokój. Oddaj mi swój umysł. Ty nie wiesz, jak radzić sobie z umysłem, ale ja wiem. Oddaj mi ten umysł, a potem intonuj’. 

Oddanie umysłu oznacza studiowanie świętych pism. Wejdźcie głębiej w tę wiedzę, napełnijcie umysł właściwymi treściami, przemieńcie ten negatywny umysł w światło”. – Paramahamsa Vishwananda, 19 sierpnia 2016 r.

Wielbiciele Paramahamsy Vishwanandy na Kursie Bhagawad Gity

Rozdział 9 „Śrimad Bhagawad Gity” nosi tytuł „Raadźawidjaa Raadźaguhja Joga” – królewska wiedza, królewski sekret. W tym rozdziale Kryszna rozwija tematy, które zapoczątkowane były w Rozdziale 7 – o naturze Jego Boskości oraz jak zbliżyć się do Niego poprzez prawdziwe Bhakti. Pan Kryszna wyjaśnia, że jest obecny w całym stworzeniu i że jest samym Najwyższym Panem. Mówi także, że bhakta, który jest Mu poddany osiągnie Jego łaskę.

„Tutaj Najwyższy Pan prosi, błaga niemalże: ‘Proszę, zrób to. Bądź mi oddany, nie dla mnie, ale dla swojego dobra. Skoncentruj swój umysł na mnie, nie dlatego, że ja pragnę twego umysłu, ale dlatego że ty tego chcesz. Pragniesz osiągnąć spokój umysłu. Jeśli chcesz mieć spokojny umysł, to to jest właśnie sposób, aby to osiągnąć. Oddawaj mi cześć, służ mi, zajmij tym swój umysł, uznaj mnie za swój najwyższy cel. Pamiętaj, że to ja jestem Celem Ostatecznym. Wiedz, że jestem samym Bogiem. Jestem owym Brahmanem, o którym mówią Wedy. To ja przekazałem te Wedy, tę wiedzę. Przebudź się, niech twoje serce skupi się na mnie. Nie ma co do tego wątpliwości – jeśli twój umysł będzie skupiony na mnie, twoje serce też będzie skupione na mnie, a twoje ciało będzie mi służyło – osiągniesz mnie’.

Bhagawan mówi tutaj, że jest to najwyższa ścieżka do doskonałości. Poddanie to jedyna droga do doskonałości, do spokoju i prawdziwego szczęścia, jedyny sposób na to, aby mieć umysł pod kontrolą, wolny od pustych przywiązań. Niech twoja medytacja, a nawet całe twoje życie, wszystko co robisz, niech wszystko to stanie się medytacją nad Panem. Ci, którzy wykraczają poza ciało, umysł oraz intelekt, będą z Nim na wieki, będą żyć wiecznie w tej szczęśliwości”. – Paramahamsa Vishwananda, 19 sierpnia 2016 r.

Paramahamsa vishwananda medytucje

Dzień czwarty zakończył ostatni werset Rozdziału 9: „Skoncentruj swój umysł na mnie, bądź mi oddany, oddawaj mi cześć i pokłony. Zajmując tym umysł i uważając mnie za swój najwyższy cel, osiągniesz mnie”. (Pan Kryszna, Rozdział 9, werset 34). Paramahamsa Vishwananda zakończył wieczór tymi oto szczególnymi słowami:

„Medytujcie nad tym ostatnim wersetem i tym rozdziałem, ponieważ jest to jeden z najpiękniejszych rozdziałów. Przyswajajcie go sobie. Jeśli skoncentrujecie się tylko na tym rozdziale, miłość i oddanie będą wzrastać w waszym wnętrzu”.
– Paramahamsa Vishwananda, 19 sierpnia 2016 r.

Paramahamsa vishwananda czyta Bhagawad Gite


Podczas kursu Bhagawad Gity, wielu uczestników korzystało z nowo wydanej książki „Shreemad Bhagavad Gita: Verses and Translations” („Śrimad Bhagawad Gita: wersety z tłumaczeniem”). Pozycja ta zawiera wersety „Bhagawad Gity” w sanskrycie wraz z ich tłumaczeniem na język angielski, krótkie fragmenty komentarzy Paramahamsy Vishwanandy do poszczególnych rozdziałów, drzewo genealogiczne rodów z „Mahabharaty” oraz przewodnik po wymowie słówek sanskryckich. 



1 komentarze :

Unknown pisze...

We mnie tylko złóż umysł i serce,
Mnie czcij i mi się kłaniaj.
Na mnie skupiony, do mnie przybędziesz.
Tak we mnie, cały się schraniaj.