środa, 24 sierpnia 2016

Kurs Bhagawad Gity 2016 – dzień 3


Kurs Bhagawad Gity dzień 3 paramahamsa vishwananda

Podczas trzeciego dnia kursu Bhagawad Gity, Paramahamsa Vishwananda omówił łącznie cztery rozdziały – od czwartego do siódmego.

Tytuł czwartego rozdziału to „Dźniana Wibhaaga Joga”. W poprzednim rozdziale „Karma Joga”, Pan Kryszna poinstruował Ardźunę, że powinien wykonać swój obowiązek i wyjść poza zmysły i umysł. W rozdziale czwartym Pan Kryszna wyjaśnia głębiej w jaki sposób działać i uczy Ardźunę z jaką świadomością powinno się wykonywać Karma Jogę. Łącząc Dźniana Jogę z Karma Jogą, Śri Kryszna naucza przede wszystkim, że powinno się być nie tylko nieprzywiązanym do skutków swych działań, ale także być nieustannie w świadomości Boga.

„Wykonujcie swoje obowiązki bez przywiązania. Zaniechanie wykonywania swoich obowiązków i porzucenie wszystkiego, ucieczka od obowiązków – to nie da wam spokoju umysłu, ponieważ umysł będzie nadal przywiązany. Jest taka piękna historia, w której dwaj przyjaciele wybrali się razem na Bhagawad Kathę (dyskurs na temat „Bhagawad Gity”). Po drodze przechodzili obok domu publicznego. Jeden z nich zobaczył tam swoją dziewczynę. Dziewczyna zawołała go i on do niej poszedł. Drugi zaś poszedł na Bhagawat.

Umysł tego, który poszedł ze swoją dziewczyną był cały czas skupiony na Bhagawat. Wewnątrz myślał nieustannie o Krysznie. Z kolei ten, który poszedł na Bhagawat, mimo, że siedział tam cały czas i słyszał wszystko, tak naprawdę nie słuchał. Jego umysł nie był tam obecny – był w domu publicznym. Który z nich jest więc naprawdę wyrzeczony? O tym właśnie mówi Bhagawan, widzicie? Wyrzeczenie jest stanem umysłu. Wykonujcie swoje czynności, róbcie to co musicie robić, ale niech wasz umysł będzie skupiony na Bogu”.

– Paramahamsa Sri Swami Vishwananda, 18 sierpnia 2016 roku




W piątym rozdziale, „Karma Sannjasa Joga” i w szóstym, „Dhjana Joga”, Kryszna kontynuuje objaśnianie Ardźunie poszczególnych ścieżek jogi – sposobów osiągnięcia jedności z Bogiem. W piątym rozdziale Kryszna powtarza wielokrotnie, że ścieżka działania jest najlepszą ścieżką dla Ardźuny i że poprzez ten rodzaj jogi umysł oczyszcza się tak, by była możliwa medytacja nad Panem. W szóstym rozdziale Kryszna zaczyna wyjaśniać, w jaki sposób powinno się medytować nad Panem i w jaki sposób można osiągnąć kontrolę nad umysłem. Omawiając szósty rozdział, Paramahamsa Vishwananda wspomniał także o tym, jak ważna jest duchowa społeczność, duchowa rodzina:

„Znajdź swoją duchową rodzinę, swoją duchową ścieżkę. O tym właśnie mówi teraz Bhagawan Kryszna. Twoja prawdziwa rodzina, to nie ta, z którą łączą cię więzy krwi. Urodziłeś się w danej rodzinie z powodu karmy, którą masz z jej członkami, z tymi duszami. Oni albo pomagają ci wznieść się duchowo, albo cię od tego powstrzymują. Ale gdy tylko ta wiedza, ten impuls, ta tęsknota obudzi się, musisz znaleźć schronienie u Stóp Mistrza. Musisz znaleźć schronienie u Stóp, w łasce Mistrza, a wtedy rodzina Mistrza, staje się twoją rodziną. To jest właśnie duchowa rodzina”.

– Paramahamsa Sri Swami Vishwananda, 18 sierpnia 2016 roku



W rozdziałach poprzedzających Rozdział 7, „Dźniana Widźniana Joga”, Pan Kryszna objaśnił odwieczną, niezniszczalną naturę duszy. Wyjaśniając Ardźunie, w jaki sposób działać w świecie poprzez Karma Jogę i jak kontrolować umysł, w Rozdziale 7 Kryszna zaczyna opisywać siebie jako Boga osobowego i wyjaśnia, jak można Go osiągnąć poprzez Bhakti. W komentarzu do tego rozdziału Paramahamsa Vishwananda wspomina o tym, jak ważne jest poddanie się w celu osiągnięcia łaski Pana:


„'Z powodu przywiązania, które wytworzyły te trzy guny, jesteś pod kontrolą Maji. Ale jest jeden sposób na przebudzenie. Jest tylko jedna droga i tą drogą jest poddanie się mnie. Ci, którzy zbliżą się do mnie, ci którzy przyjmują we mnie schronienie, ci którzy mają prawdziwą wiedzę pochodzącą ode mnie, są wolni od cyklu trzech gun. Ponieważ ja sam nie jestem dotknięty przez Maję, poddani mi wielbiciele są wolni. Maja przestaje ich kontrolować. Ci, którzy śpiewają moje imię, ci którzy w dowolny sposób starają się kontrolować swój umysł i ci którzy są całkowicie oddani służeniu mi, zapominając zupełnie o sobie, ci którzy myślą jedynie o mnie, oni są moimi wielbicielami i to oni przekraczają guny.

Guny nie mają na nich żadnego wpływu, ponieważ stają się tacy jak ja. Zaczynam świecić na nich moim światłem, a oni odzwierciedlają moje Boskie cechy, moje kosmiczne właściwości, a tam, gdzie one są obecne, tam Maja nie ma swojej mocy'. Tu Bhagawan mówi: 'Ja to kontroluję. Nawet jeśli wydaje się, że to Maja wszystko kontroluje, ja jestem Panem Maji i to ja ją kontroluję'.”

– Paramahamsa Sri Swami Vishwananda, 18 sierpnia 2016 roku



Reasumując, dzień trzeci kursu Bhagawad Gity okazał się być kolejnym długim dniem przepełnionym mądrością, miłością i łaską Paramahamsy Vishwanandy. Swamidźi nieustannie dzieli się z nami wiedzą, która jest głębsza niż to, co nasz umysł jest w stanie sobie wyobrazić. Kiedy poddajemy refleksji te słowa i bierzemy je sobie do serca, mogą one spowodować zmiany w podróży naszej duszy do Boga, ponieważ są natchnione łaską istoty, która jest stale zanurzona w tej Boskiej Świadomości, którą nazywamy Bogiem. Dźej Gurudew!



Podczas kursu Bhagawad Gity, wielu uczestników korzystało z nowo wydanej książki „Shreemad Bhagavad Gita: Verses and Translations” („Śrimad Bhagawad Gita: wersety z tłumaczeniem”). Pozycja ta zawiera wersety „Bhagawad Gity” w sanskrycie wraz z ich tłumaczeniem na język angielski, krótkie fragmenty komentarzy Paramahamsy Vishwanandy do poszczególnych rozdziałów, drzewo genealogiczne rodów z „Mahabharaty” oraz przewodnik po wymowie słówek sanskryckich.

Więcej na temat tej praktycznej publikacji można przeczytać tutaj:

0 komentarze :