wtorek, 23 sierpnia 2016

Kurs Bhagawad Gity 2016 – dzień 2

Wykład z Bhagawad Gity dzień 2 Paramahamsa VIshwananda


„Nie umniejszaj swej męskości jako wojownika i bohatera, o Paartho! To ci nie przystaje. Wyzbądź się tej marnej bojaźni i powstań, o gnębicielu wroga!” – Pan Kryszna, Śrimad Bhagawad Gita, Rozdział 2 Werset 3.

Drugi dzień kursu Bhagawad Gity rozpoczął się tam, gdzie zakończył się pierwszego dnia. Paramahamsa Vishwananda kontynuował omawianie Rozdziału 2, w którym Pan Kryszna rozpoczyna wyjawiać Wiedzę o Jaźni. Poprzedniego dnia skończyliśmy w momencie, w którym Ardźuna doświadczał stanu przygnębienia, stanu, w którym był niechętny podjęciu walki w Wojnie Mahabharacie. Pan Kryszna wysłuchał cierpliwie słów Ardźuny, który osiągając stan ogromnego zdezorientowania, poprosił swego drogiego przyjaciela o pomoc.

Paramahamsa VIshwananda podczas wykładu Bhagawad Gity dzień2


„Pragnijcie łaski Pana, tęsknijcie za Nim, nie dajcie się zwieść Maji. Bo na tych, którzy pozostają skupieni na Panu, Maja nie ma żadnego wpływu. Ci są wolni, którzy są w pełni skoncentrowani – jak jogini. Oni poruszają się wszędzie. Oni są wieczni. Emanują spokojem, wolnością i prawdziwym szczęściem.

Niczego nie oczekując w zamian, emanują tym do wszystkich i stają się światłem dla tych, którzy są pogrążeni w ciemności. Stają się przewodnikami dla tych, którzy tkwią w ciemności, tak aby oni także mogli zacząć świecić swoim światłem. I na tym polega praca wielbicieli, bhaktów – kiedy już skosztują słodyczy Miłości Boga, kiedy już staną się wystarczająco silni, powinni pomagać innym znaleźć to światło”. – Paramahamsa Vishwananda, 17 sierpnia 2016 r.

To, co wyróżnia Rozdział 2 na tle innych rozdziałów jest to, że Kryszna podejmuje rolę Guru. Do tej pory Ardźuna postrzegał go tylko jako przyjaciela, jako swego kuzyna. Teraz jednak Kryszna przyjął rolę Guru i zaczął wyjaśniać Ardźunie, z jaką postawą należy wykonywać swoje obowiązki i jak być nieprzywiązanym do skutków swoich działań. Rozdział 2 uważany jest często za podsumowanie całej „Gity”.

Paramahamsa vishwananda tłumaczy 2 rozdział Bhagawad Gity


„Skoncentrujcie umysł. Jak go zrównoważyć? Kryszna powiedział: ‘Skoncentruj umysł na mnie!’ Nie powiedział, żeby skupić go na pustce czy nicości. Powiedział: ‘Spójrz, jestem tutaj, przed tobą. Mam formę. Nie jestem jakimś wyobrażeniem. Jestem widzialny. Skup się na mnie, złóż swój umysł u mych Stóp’. W taki właśnie sposób sadhaka-bhakta, czy też wielbiciel, powinien skupić swój umysł na Stopach Mistrza. Powinien dostrzegać swojego Guru w swoim wnętrzu. Powinien powstrzymać umysł przed rozproszeniem. Powinien wykonywać swoje obowiązki, ale ze świadomością, że nigdy nie jest sam. Guru i Bóg zawsze są z wami. I kiedy siedzicie w medytacji, powinniście postrzegać Guru oraz Boga w swoim wnętrzu”. – Paramahamsa Vishwananda, 17 sierpnia 2016r.

Swamidźi skończył omawianie Rozdziału 2 około południa, po czym przystąpił do omawiania Rozdziału 3 – „Karma Joga” (czyli Joga Działania). W Rozdziale 3 Ardźuna komunikuje, że nie wie, co powinien zrobić – walczyć, czy nie walczyć? Pan Kryszna zaczyna wyjaśniać tajniki Karma Jogi: nasze działania powinny mieć charakter służby innym ludziom, a działanie podejmują nawet urzeczywistnione dusze. Wskazując pierwotną przyczynę pragnień, Pan Kryszna uczy, że powinniśmy podejmować Karma Jogę w celu przetransformowania swoich pragnień i urzeczywistnienia wiedzy o Jaźni.

Paramahamsa vishwananda  podczas kirtanu

„Jesteście skonstruowani w pewien sposób ze względu na swoją fizyczną egzystencję w tym świecie. Wasze narządy zmysłów służą komunikacji ze światem zewnętrznym. Skupiacie się na tym zewnętrznym świecie; wszystko, co robicie, odbywa się w świecie zewnętrznym. Dlatego używacie zmysłów. Dlatego właśnie napisane jest tutaj, że zmysły są bardzo ważne, bo to ich najwięcej używacie. Ale umysł stoi ponad zmysłami i je kontroluje, podczas gdy zmysły kontrolują ciało. Dlatego umysł ma wyższą rangę, niż zmysły. Wszystkie te części są ważne i wszystkie mają swoje role, które odgrywają w grze Jaźni. Tak więc mamy ciało, zmysły, a ponad nimi umysł, od umysłu droga prowadzi do intelektu, od intelektu do serca, od serca do świadomości, od świadomości do Jaźni, od Jaźni do Wyższego Ja, od Wyższego Ja do Boskiego Ja. To odwrócony szyk tego wszystkiego, przez co przechodzicie. Tak więc sprawując kontrolę na kolejnych poziomach, wznosicie się coraz wyżej”. – Paramahamsa Vishwananda, 17 sierpnia 2016r.

Wykład skończył się blisko północy, tak jak poprzedniego dnia. Paramahamsa Vishwananda zapytał kursantów, czy chcą, aby kontynuował wykład, czy może wolą poczekać do następnego dnia. Odpowiedzią była cisza, po czym ustalono, że pora zakończyć ten długi dzień, podczas którego przekazany został ogrom wiedzy (choć Mistrz, nadal pełen energii, gotów był kontynuować). Dzień drugi zakończył się kirtanem oraz arati do Thakurdźiego. Dźej Gurudew!

Wielbiciele Paramahamsy Vishwanandy - drugi dzień wykładu


Podczas kursu Bhagawad Gity, wielu uczestników korzystało z nowo wydanej książki „Shreemad Bhagavad Gita: Verses and Translations” („Śrimad Bhagawad Gita: wersety z tłumaczeniem”). Pozycja ta zawiera wersety „Bhagawad Gity” w sanskrycie wraz z ich tłumaczeniem na język angielski, krótkie fragmenty komentarzy Paramahamsy Vishwanandy do poszczególnych rozdziałów, drzewo genealogiczne rodów z „Mahabharaty” oraz przewodnik po wymowie słówek sanskryckich. 


0 komentarze :