7 dni Najwyższej Prawdy - Śrimad
Bhagawatam
29 sierpnia tego roku
rozpoczął się w Shree Peetha Nilaya 7-dniowy kurs Śrimad Bhagawatam prowadzony przez
Sri Swamiego Vishwanandę.
Śrimad Bhagawatam, boskie i odwieczne
opowieści o Najwyższym Panu, to jeden z tekstów maha Purany.
Skupia się on na bhakti do Narajany, a w szczególności do Śri
Kryszny. Bhagawatam zawiera w sobie wiele historii o różnych
awatarach Narajany, a także o życiu i rozrywkach jego najbardziej
kompletnej inkarnacji, Śri Kryszny. Weda Wjasa jest uważany za
autora tego dzieła, a także za inkarnację Narajany.
Śrimad Bhagawatam, nazywane również
Bhagawata Purana, uważa się za najczystszą i najwspanialszą ze
wszystkich puran, ponieważ odwołuje się do oddania względem Pana
Narajany.
Mówi się, że jeśli ktoś ze
szczerym sercem i z oddaniem słucha Bhagawatam, szczególnie, gdy
jest recytowane i objaśniane przez w pełni urzeczywistnionego Mistrza, uzyskuje on całkowite wyzwolenie z materialnej niewoli i
osiąga mokszę lub wyzwolenie z cyklu narodzin i śmierci w świecie
materialnym.
Wisznuici uważają, że Bhagawatam nie
jest różne od Kryszny, uważają że jest literacką formą Śri
Kryszny.
Bhagawatam ma formę historii
opisującej pracę Wjasy, która po raz pierwszy została
wyrecytowana przez jego syna, Śukę umierającemu królowi
Parikszitowi, wnukowi Ardźuny, który zawdzięczał swe życie
Krysznie. Pragnąc usłyszeć przed śmiercią o Krysznie, Parikszit
słuchał Bhagawatam recytowanego przez Śukę, a także pytań króla
i odpowiedzi mędrca, co zajęło łącznie 7 dni.
Podobnie Gurudźi,
Sri Swami Vishwananda, przez kolejne 7 dni opowiadał nam
ponadczasowe historie o Panu, objawiając Najwyższą Prawdę.
Pierwszy dzień kursu Śrimad
Bhagawatam rozpoczął się wprowadzeniem na temat tej świętej
księgi.
Po modlitwach otwierających,
obejmujących jagnę i abhiszekam na osobistych bóstwach Swamiego,
Swamidźi rozpoczął kurs opowiadając uczestnikom o wielkości
Śrimad Bhagawatam, i o mocy kryjącej się w jej prostocie, co
pomaga nam szybko i łatwo wzrastać w kierunku urzeczywistnienia
Boga.
Jak zauważyliście, Bhagawatam to
głównie opowieści. Na początku są tu różne historie o
szlachetnych królach, którzy żyli na świecie i wypełniali swoje
obowiązki, ale którzy także osiągnęli Pana. Pokazuje to, że
jeśli ktoś wykonuje właściwie swoje obowiązki, jest bardzo
możliwe, aby w jednym życiu osiągnął Boga.
Zagadnienia dnia pierwszego:
Pochodzenie książki: Uczestnicy
dowiedzieli się o autorze Śrimad Bhagawatam, Weda Wjasie (który
napisał także większość głównych dzieł hinduizmu, takich jak
Purany, Ramajana, Mahabharata) i usłyszeli historie o jego
wspaniałym synu, Śukadewie Goswamim, który w lesie recytował
mędrcom Bhagawatam.
Sen i uważność: Swamidźi mówił
o intensywnej chęci do nauki, która była obecna wśród
pierwszych mędrców, kiedy prosili o możliwość wysłuchania Śrimad Bhagawatam – jak bardzo pragnęli oni Boskości, i jak
bardzo chcieli służyć światu poprzez zgłębianie wiedzy o
inkarnacjach Narajany. Porównał on to z postawą, którą
powszechnie widzimy w dzisiejszym świecie: pragnienie materialnego,
zewnętrznego świata, które będzie tylko utrzymywało nas w
przywiązaniu do Maji.
Szacunek między uczniem a
nauczycielem: Usłyszeliśmy o ogromnym szacunku, jaki Śukadew miał
dla swoich uczniów, mędrców, za ich gotowość do nauki, jak
również o szacunku i wdzięczności, którymi mędrcy obdarzali
swoich Guru, odkrywających przed nimi boską mądrość.
Upoważnienie do wypowiadania się
o Bhagawatam: Swamidźi mówił o szczególnej naturze Śukadewy, o
tym jak był wyjątkowo uzdolniony do nauczania Śrimad Bhagawatam.
Wyjaśniał historie z wysokiego poziomu nieprzywiązania, jaki miał
wobec wszystkiego, co było materialne i nietrwałe.
Weda Wjasa i wewnętrzna
satysfakcja: Poznaliśmy historię powstania Śrimad Bhagawatam:
jak Weda Wjasa był niezadowolony z pracy swojego życia, pomimo, że
napisał i udostępnił tak wiele wspaniałych dzieł, i jak Narada
Muni przyszedł aby zainspirować Weda Wjasę do pisania na temat,
którego jeszcze nie podejmował – o wspaniałym doświadczeniu
oddania Bogu.
Śrimad Bhagawatam jest uproszczoną
wersją wszystkich innych dzieł, nad którymi Weda Wjasa pracował,
i którymi podzielił się ze światem – Wedy, Upaniszady, Purany,
Ramajana i Mahabharata. Jednak, pomimo swej prostoty, Śrimad
Bhagawatam zawiera esencję samego Pana. Swamidźi wyjaśnił to
uczestnikom kursu:
To, co was wyzwoli to nie tylko
czytanie Bhagawatam, nawet samo słuchanie o chwale – rozrywkach
Pana – może was wyzwoli. Ależ to ma moc! Dlatego mówi się, że
Bhagawatam to uosobienie samego Pana.
Nie ma żadnej różnicy między
Bhagawatam a bóstwem. Nie ma żadnej różnicy między Bhagawatam a
Isztadewem. Nie ma żadnej różnicy między Bhagawatam a Guru.
Ponieważ wysłuchanie na temat tej chwały tylko jeden raz, wyzwoli
was; tylko jeden raz wyzwoli was z niewoli narodzin i śmierci.
Kiedy przeanalizujemy cały tekst,
zobaczycie różne historie, które Wjasa Dew zestawił ze sobą,
zobaczycie jak to się stało, że Bhagawatam zostało napisane. Nie
da się tego zrozumieć umysłem. Jest to coś, co trzeba poczuć,
ponieważ każda historia to opowieść o każdej osobie, o każdym z
was. To historia o samym bhakti, o tym jak rozbudzić oddanie i jak
poddać się Panu.
Bhagawatam jest uważane za jedną z
głównych ksiąg wisznuitów. Wszystkie Purany są w niej zawarte.
Bardzo często mówi się: „Och, wiesz, Wedy są najlepsze ze
wszystkich dzieł”, ponieważ wszystkie inne sampradaje odwołują
się do Wed jako najwyższej wiedzy, prawda? Oczywiście, Wedy są
najwyższą wiedzą, ale nie ma różnicy między nimi a pozostałymi
dziełami. Nie są różne od Puran, nie są różne od Bhagawatam.
Chodzi tylko o to, że kiedy Wjasa Dew sporządził Wedy, chciał je
uprościć i uczynić je łatwiejsze do zrozumienia dla ludzi.
Ze względu na znakomite zdolności tej
książki do oczyszczania ducha danej osoby, Swamidźi powiedział,
że nie ma „złego” sposobu czytania jej - każda pora jest
dobra, każde miejsce jest idealne. Można ją czytać będąc w złym
albo w radosnym nastroju – to nie ma znaczenia. Czytanie Śrimad
Bhagawatam przyniesie pozytywne rezultaty.
W trakcie kursu jasne stawało się,
jak łatwa będzie ta ścieżka do wolności – Swamidźi mówił, a
wszystko co my musieliśmy robić, to słuchać i cieszyć się tym!
Często ludzie
mówią: “Och, nie, nie, to życie jest zbyt krótkie, aby osiągnąć
Pana”. Jednak widzicie tych wszystkich królów w Bhagawatam.
Oczywiście, oni mieli dobrą punję, wiecie, mieli dobre zasługi z
poprzednich żyć, które zaprowadziły ich tam, gdzie się znaleźli.
Na tej samej zasadzie wy wszyscy siedzicie tutaj słuchając
Bhagawatam, zatem na pewno macie dobrą punję.
Zdjęcia - naprawdę bardzo dużo pięknych zdjęć - ze wszystkich dni Śrimad Bhagawatam znajdziecie klikając w ten link.
0 komentarze :
Prześlij komentarz