wtorek, 30 sierpnia 2016

Kurs Bhagawad Gity 2016 – dzień 7


Dyskurs Bhagawad Gity dzień ostatni


Upłynął już tydzień, odkąd Paramahamsa Sri Swami Vishwananda prowadzi wykłady na temat „Bhagawad Gity”; czas minął szybko. Każdego dnia Swamidźi wykłada średnio po 10 godzin. Siódmego dnia omówił rozdziały: 15, 16 i 17.


Rozdział 15 nosi tytuł „Puruszottama Joga” (joga dotycząca sposobu osiągnięcia Najwyższego). W tym rozdziale Pan Kryszna rozpoczyna temat dotyczący Iśwary, Puruszottamy, który wykacza poza Prakryti i Puruszę. Najwyższe Bóstwo, z którym Kryszna się identyfikuje, sięga nawet poza duszę i jest źródłem pochodzenia wszystkich rzeczy. W Rozdziale 15 jest mowa o jedności z Najwyższym Panem.

„Kiedy pozwolimy duszy przejąć kontrolę nad naszym życiem, zauważymy, że to Bóg jest Tym, który ma nad wszystkim władzę. To tak jak wtedy, gdy prowadzisz samochód – to On jest kierowcą. Ty siedzisz w samochodzie, ale to On go prowadzi, On cię wszędzie zabiera. Tak więc tutaj, kiedy Kryszna postanowił zostać woźnicą rydwanu, to nie było tylko tak dla zabawy, nie mówił: ‘Dobra, nie mam nic do roboty, ale mogę powalczyć w tej wojnie i wygram’. Powiedział: ‘Nie, ja nie będę walczył’. Rozumiecie? Dlatego postanowił zostać woźnicą – aby pokazać, że to On jest Tym, który kieruje wszystkim w całym wszechświecie i że my jesteśmy z Nim odwiecznie połączeni, bez względu na to, czy ktoś tego chce czy też nie. Jego energia przewyższa wszystkie energie jakie istnieją, zniszczalne i niezniszczalne. Tak więc wszystko jest Nim. A On jest ponad tym wszystkim. On sam jest źródłem wszelkiej energii, jest źródłem wszystkich form energii, wszystkich wibracji.

Ci, którzy osiągną tę czystą rzeczywistość Absolutu, tę Najwyższą Rzeczywistość, dostrzegą jedność wszystkich rzeczy. Staną się wszystkim. Zrozumieją, że są jednym ze wszystkim dokoła. Nie ma żadnego oddzielenia. W tym kontekście nie istnieje dobro i zło. Jest tylko ten najwyższy spokój, cisza. Jest najwyższa szczęśliwość, najwyższy pokój. Istnieje tylko ta kosmiczna wibracja, która wibruje wszędzie. Przekraczamy wówczas barierę zrozumienia i barierę tego, co słyszymy. Słychać tylko ten kosmiczny dźwięk, który kryje się we wszystkich dźwiękach – om namo narajenaje. Dlatego wszyscy mędrcy zawsze mówili: ‘Intonujcie om namo narajenaje’ – ponieważ to jest ten kosmiczny dźwięk.

Jest to dźwięk wykraczający poza wszystkie dźwięki, jakie tylko możemy postrzegać. Bhagawan ujawnił sekret ‘om namo narajenaje’, a mędrcy powiedzieli: ‘Jeśli chcecie osiągnąć spokój, intonujcie bezustannie om namo narajenaje’. I niech ta wibracja wibruje wszędzie, bo jest to najwyższa wibracja”.
– Paramahamsa Vishwananda, 22 sierpnia 2016 r.

Dyskurs Bhagawad Gity Paramahamsą vishwanandą  dzień ostatni

Rozdział 16 zatytułowany jest „Daiwaasurasampad Wibhaaga Joga” (joga rozróżniania pomiędzy pozytywnymi, a negatywnymi cechami). W tym rozdziale Pan Kryszna omawia Boskie cechy charakteryzujące duszę, która urzeczywistniła Boga. Śri Kryszna wyjaśnia Ardźunie, w jaki sposób można rozpoznać tego, kto urzeczywistnił Boga i kto posiada Boskie cechy oraz w jaki sposób rozpoznać tych, którzy mają w sobie złe, demoniczne cechy. Te cechy nie przynależą do jakichś konkretnych istot, one są obecne w każdym człowieku.

„Bhagawan powiedział, że jest pewna praktyka, przy pomocy której można się oczyścić i że jeśli ktoś chce ją wykonywać, Bóg zadba o to, aby wszystko tak się ułożyło, że będzie do niej doprowadzony. Ale najpierw ta osoba musi tego chcieć. Jeśli nie będzie tego chciała, to ta praktyka do niej nie przyjdzie. Ale jeśli zrobi ten pierwszy krok, pragnąc tej zmiany, samo to pragnienie otworzy całe pole możliwości.

Bhagawan mówi tutaj, że nikt nie jest przegrany. Tu, na Ziemi, każdy ma zawsze swoją szansę. Bóg zawsze przypomina o swoim istnieniu wszystkim, którzy się tu rodzą, również tym, których cechują negatywne tendencje, ludziom tamasowym. On im przypomni, ale wybór należy do nich. Bóg nie może nikogo do tego zmusić, ale będzie ciągle o sobie przypominał. Tak jak wy jesteście przypomnieniem dla tak wielu ludzi, dla tych wszystkich, którzy wytykają was palcami, którzy was krytykują, osądzają was i mówią o was różne złe rzeczy. Ale to jest dla nich przypomnienie o Bogu.

Bhagawan zawsze będzie im przypominał o swojej obecności, o swojej mocy i o swojej Miłości. On zawsze jest gotów im pomóc, ale oni sami muszą dokonać wyboru. Wy inspirujecie innych, aby zaczęli pragnąć Boga, ale oni muszą pójść tą ścieżką, muszą sami pójść tą ścieżką do doskonałości. Muszą sami pójść tą ścieżką wyzwolenia”. – Paramahamsa Vishwananda, 22 sierpnia 2016 r.



Rozdział 17 nosi tytuł „Śraddhaatraya Wibhaaga Joga” (joga rozróżnienia pomiędzy trzema rodzajami wiary). W tym rozdziale Pan Kryszna porusza kilka różnych tematów, przy czym szczegółowej analizie poddaje temat różnych aspektów życia, takich jak to co jemy, co robimy, jak składamy ofiary (oddajemy cześć Bogu), wszystko to w odniesieniu do trzech gun – sattwy, radżasu i tamasu.

„Ci, którzy robią coś charytatywnie, którzy pomagają ludziom w prawdziwym duchu służenia, a nie na pokaz, którzy robią to z serca, dając i zapominając o tym, oni nie oczekują w zamian żadnego wynagrodzenia, czy podziękowania. Robią to, bo czują, że służba innym jest ich obowiązkiem i sprawia im to ogromną radość. Poprzez służbę czują, że wzrastają, ale nie oczekują niczego w zamian. Taki jest prawdziwy sens służenia, bo służba nie oznacza, że dostaniemy zapłatę, czy cokolwiek innego w zamian. Nie. Służbę, ‘sewę’, wykonuje się za darmo. Robi się ją dla Pana, dla Boga, robi się ją z Miłości i bez oczekiwań. Bo kiedy robimy coś z Miłości, nie oczekujemy niczego w zamian.

‘Lecz jeśli ktoś robi coś pod wpływem myśli, wówczas nie jest to żadna dobroczynność, nie jest to prawdziwa służba i staje się to ciężarem dla umysłu’. Tutaj Bhagawan mówi, że służbę powinno się wykonywać z czystym umysłem. Kiedy służycie, kiedy wykonujecie sewę, wasz umysł powinien być spokojny, a ta sewa powinna was cieszyć. Niech wrasta w was ta radość służenia. Ta radość służenia, którą macie w swoim wnętrzu, wynika z cech sattwicznych. Tak więc służcie innym bez oczekiwań”.
– Paramahamsa Vishwananda, 22 sierpnia 2016 r.

Podsumowując – dzień 7 był bardzo intensywny, jeśli chodzi o wykłady. Paramahamsa Vishwananda zakończył omawianie Rozdziału 17 o 1.00 w nocy, godzinę po północy. Tydzień upłynął szybko, a przed nami jeszcze jeden dzień i jeszcze jeden rozdział. Nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć, jak Mistrz zakończy swoje wnikliwe wykłady, w których przekazuje nam esencję „Śrimad Bhagawad Gity”. Dźej Gurudew!

Sri Krishna dyskurs Bhagawad Gity z Paramahamsą Vishwanandą



Podczas kursu Bhagawad Gity, wielu uczestników korzystało z nowo wydanej książki „Shreemad Bhagavad Gita: Verses and Translations” („Śrimad Bhagawad Gita: wersety z tłumaczeniem”). Pozycja ta zawiera wersety „Bhagawad Gity” w sanskrycie wraz z ich tłumaczeniem na język angielski, krótkie fragmenty komentarzy Paramahamsy Vishwanandy do poszczególnych rozdziałów, drzewo genealogiczne rodów z „Mahabharaty” oraz przewodnik po wymowie słówek sanskryckich. 

0 komentarze :